ROAS vs POAS  – care KPI este mai bun pentru magazinul tău online?

ROAS vs POAS  – care KPI este mai bun pentru magazinul tău online?

Rapoarte, KPI, cifre. Știu, poate suna prea mult uneori, însă fără ele nu știi în ce direcție se îndreaptă afacerea ta și ce decizii de marketing si business să iei pe mai departe. Mai ales când vorbim de reclame PPC si impactul acestora asupra creșterii magazinului tău online.

Nu toti indicatorii sunt importanți…Ideea e să te uiți la datele esențiale pentru afacerea ta.

Așa că, în articolul de astăzi punem față în față 2 indicatori cheie pentru antreprenorii din eCommerce: unul foarte cunoscut și luat în calcul-ROAS vs altul mai puțin vedetă decât primul, dar cel puțin la fel de important: POAS.

ROAS vs POAS  – care KPI este mai bun pentru magazinul tău online?

Dar pentru început hai să ne reamintim:

Ce este ROAS-UL?

ROAS nu este un termen necunoscut antreprenorilor de eCommerce. El este adesea solicitat și măsurat pentru campaniile de reclamă, fiind calculat foarte ușor.

Astfel, ROAS sau Return On Ad Spend, după cum îi spune și numele înseamnă ceea ce obții în schimbul a ceea ce ai cheltuit pe publicitate și este esențial pentru evaluarea performanței campaniilor publicitare cât și modul în care contribuie la vânzările magazinului online.

Un ROAS calculat și urmărit corect poate ajuta la crearea unei strategii de promovare mai eficientă și distribuirea corectă de bugete de marketing între canale.

Cum se calculează?

Pentru a calcula ROAS-ul trebuie să avem în vedere care sunt cheltuielile cu publicitatea și veniturile generate de acestea.

ROAS vs POAS  - care KPI este mai bun pentru magazinul tău online? - FORMULA ROAS

Să presupunem că un magazin online de cheltuiește pe o campanie de Facebook ads, într-o singură lună suma de 3000 lei. 

În această lună, campania de Facebook Ads îi aduce venituri în valoare de 10.000 lei.

Iar ROAS-UL este = venituri/cost = 10000 lei/ 3000 lei = 3,3 ron sau 3,3:1

Pentru fiecare leu pe care magazinul online îl investește în promovarea produselor în campaniile de publicitate pe Facebook ads, generează venituri în valoare de 3,3 lei. 

Ce ROAS este bun pentru magazinul tău online?

ROAS-ul poate varia de la o nișă la alta și este influențat de  marjele de profit, cheltuielile de operare și starea generală de sănătate a afacerii.

Însă, un ROAS bun poate însemna atunci când cheltuielile de publicitate generează mai mult venit decât valoarea produselor vândute.

Dacă spre exemplu investești 3000 lei într-o campanie și ai vânzări în valoare de 7000 de lei, ai un ROAS mic, pentru că veniturile abia acoperă o parte din valoarea produselor vândute, dar nu și bugetul investit.

Te provoc să calculezi și BEROAS, dacă tot suntem la acest capitol pentru a avea o imagine și mai bună asupra cheltuielilor, venitului și profitului și pentru a afla singur care sunt cifrele bune pentru tine.

BEROAS – Break Even ROAS se calculează împărțind 1 la marja comercială procentuală ((prețul de vânzare – prețul de achiziție) / preț vânzare.)

ROAS vs POAS  - care KPI este mai bun pentru magazinul tău online? - FORMULA BEROAS

Prețul produsului 200 lei

Prețul de achiziție 60 lei

Marja = prețul de vânzare – prețul de achiziție = 200 – 60 = 140

Marja comercială procentuală = marja/ prețul de vânzare = 140/200 = 0,7

BEROAS – 1/marja comercială procentuală = 1/0,7 = 1,42

Nu există un răspuns ”corect” sau un standard de ROAS, însă un raport bun ar fi de cel puțin 4:1 – venituri de 4 lei la 1 leu investit.

Sunt cazuri când unele magazine online au nevoie de un ROAS de 10:1 sau 30:1 pentru a rămâne profitabile, însă pentru a măsura corect ROAS-ul, pentru a afla în ce moment ești profitabil și care este ROAS-ul potrivit pentru afacerea ta, amintește-ți să îți stabilești un buget clar și să gestionezi corect marjele de profit pentru fiecare produs în parte.

Pentru că, un magazin online ce are marje de profit mari, poate supraviețui cu un ROAS mic. 

Am terminat cu ROAS-ul, promit! Acum să mergem la POAS dar nu înainte de a îți calcula și tu pentru afacerea ta, ROAS-ul corect.

image 3
P.S – Dacă vrei să îți maximizezi vânzările și să ții cont acest nou KPI, dar nu știi de unde să începi, te ajutăm noi. Îți ofer un audit gratuit ca să evaluăm cum stai la acest capitol și să schițăm un plan de marketing care să te ajute să-ți crești vânzările și profitabilitatea.
Tot ce trebuie să faci este să dai click pe link-ul de mai jos și să completezi formularul.

Ce este POAS-ul?

Acum intră în joc POAS -ul sau Profit On Ad Spend  și de ce oferă o imagine mult mai bună a profitabilității campaniei tale decât ROAS-ul?

Profit Over Advertising Spend este un KPI pe care îl poți folosi, pentru a evalua eficiența unei campanii publicitare, măsurând raportul dintre profitul generat de campanie și suma cheltuită pentru publicitate. POAS-ul este util în determinarea rentabilității și succesului unei campanii, oferind informații cu privire la cât de eficientă a fost utilizarea bugetului de publicitate.

Cum se calculează?

Pentru a calcula POAS, împărțiți profitul brut atribuit unui canal de publicitate la cheltuielile publicitare.

POAS = Profit ÷ Cheltuieli publicitare

Sau POAS = (Total încasări – Costurile de producție, înmagazinare, salarii, TVA etc) Cheltuieli de publicitate

FORMULA POAS - ROAS vs POAS  - care KPI este mai bun pentru magazinul tău online?

E mai complex nu? Dar mai interesant.

Să presupunem că avem un produs, o pereche de blugi în valoare de 200 de lei, pe site.

Blugi  – preț de vânzare 200 lei

Transport pe site – 0 lei

Reducere 10% – 20 lei

Alte taxe și TVA – 60 lei

Angajați, chirii etc – 30 lei 

Total – 110 lei

Costul produsului la achiziționare – 60 lei

Transport plătit de magazin –  2 lei

Procesator de plăți – 0,3 lei

Total cheltuieli – 62,3 lei

Profit brut – 47,97 lei

Cost reclama – 30 lei

POAS actual – Gross profit / cost reclama = 1.59

Net profit = 17,97

Așadar, respectând formula de bază  POAS =  Profitul brut / cost reclama = 47,97lei / 30lei =  1.59

Care este un POAS bun?

În cazul exemplului de mai sus un POAS de 1 poate aduce pe 0 cheltuielile companiei, asta înseamnă că, magazinul online nu pierde dar nici nu face profit.

POAS este, de asemenea, mai puțin util pentru magazinele online ce au variații minore în marjele de profit. Dacă ai un singur produs sau toate produsele au întotdeauna o marjă de profit de 20% poți calcula mai ușor acest indicator și să menții totuși magazinul pe profit. 

În cele din urmă, POAS nu ia în considerare totul. Pentru unele magazine online cu produse mai de nișă sau produse de ultima generație, o mare parte din costuri ar putea gravita în jurul marketingului acestuia și poate fi dificil să îi atribui o marjă de profit.

Însă, cu toate acestea POAS-ul ne aduce mai aproape de transparența și controlul cifrelor din afacere, spre deosebire de ROAS, care e doar vârful aisbergului.

În concluzie – de ce să pui ca și obiectiv prim POAS-ul în loc de ROAS-ului?

POAS-ul poate fi un KPI nou de calculat, puțin mai greu și mai complex, însă metoda există și noi am folosit-o la unii clienți din agenție.

Cu toate acestea nu ne scapă din ochi nici ROAS-ul, pentru că este simplu de calculat cu ajutorul pixelilor (pentru Facebook, TikTok) și coduri de conversie (Google Ads). 

Astfel, cu ajutorul lor, valoarea vânzărilor este ușor preluată din site, iar costul reclamelor apar în strategia de promovare dar și în canalul de promovare, spre deosebire de POAS unde profitul nu va fi afișat pe site și nici cheltuielile de producție a produselor.

Dar, dacă ai grijă de afacerea ta, sigur calculezi deja marjele de profit într-un mod sau altul și știi care este prețul minim la care poți vinde produsul pentru a ieși pe 0 sau chiar pe profit.

Așa că, data viitoare când vei face o investiție în marketing, asigură-te că optimizezi campaniile pe POAS, dar urmărești și ROAS-ul pentru a avea mai mult profit în magazinul tău online și pentru a ajunge astfel la clienții potriviți.

Poți determina dacă POAS este potrivit pentru magazinul tău online,  calculând cu ușurință ce câștigi din fiecare campanie. Dacă marja de profit este aproximativ aceeași pentru fiecare produs, atunci poți calcula marja pe baza valorii de conversie.

Dacă vrei să îți maximizezi vânzările și să ții cont acest nou KPI, dar nu știi de unde să începi, te ajutăm noi. Îți ofer un audit gratuit ca să evaluăm cum stai la acest capitol și să schițăm un plan de marketing care să te ajute să-ți crești vânzările și profitabilitatea.

Tot ce trebuie să faci este să dai click pe link-ul de mai jos și să completezi formularul. –

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *