Uite că se mai încheie un an, poate cu bine sau poate nu chiar așa bine cum speram. 2019 nu așteaptă pe nimeni…ca dovadă au început să circule deja ultimele trenduri în digital marketing.
În DAR Media Marketing știm că, indiferent de ”roadele” pe care le-am cules în 2018 , un antreprenor responsabil și orientat spre a crea prosperitate pentru sine și pentru alții caută tot timpul loc de dezvoltare și îmbunătățire pentru afacerea sa. Eu cred că ești un astfel de antreprenor (sau poți fi unul, dacă acum te gândești să începi). Altfel nu ai fi aici documentându-te și căutând informații de actualitate, relevante, care să te ducă la nivelul următor.
Așa că hai să vedem împreună, care sunt cele mai actuale trenduri în digital marketing, în 2019 . Deci dacă nu ți-ai făcut încă planul de marketing pentru anul viitor ia te rog frumos un pix, agenda și o ciocolată caldă, așează-te confortabil și bucură-te de lectură! 🙂
9 trenduri în digital marketing, pentru 2019
1. Autenticitate și personalizare
Principiul lui Pareto sau “regula de 80/20” zice că 80% din rezultatele tale vin din 20 % din acțiunile tale. De exemplu, 80 % din profitul unei companii vine din cei mai buni 20% de clienți ai săi. Dar cum faci să te asiguri că acel 20% este în continuă creștere atât numeric cât și valoric? Oferi darul tău cel mai de preț: autenticitatea, în tot ceea ce faci pe online.
Mai e un aspect care contează aici:
Mediul de business din România e în plină dezvoltare.
O statistică ONRC spune că în 2018 au apărut câte 10 000 de firme noi lunar. Deci indiferent de nișa pe care lucrezi, mai devreme sau mai târziu vei avea parte de o concurență serioasă. Din acest motiv este important să te asiguri că îți ții clienți aproape, iar concurenții și mai aproape.
În sensul ăsta cei mai importanți colaboratori ai tăi sunt chiar clienții tăi! Pune-i pe primul loc și găsești moduri noi, creative de a-i servi mai bine. Mai ales oferă-le o experiență înainte și post cumpărare, cât mai personalizată. Dar fă asta ținând cont de valorile și cultura organizațională specifice brandului tău.
Totodată nu uita ce te-a adus aici și nu ezita să îl folosești cu orice ocazie! Antreprenori precum Jack Ma, Bill Gates, Jeff Bezos etc. au reușit pentru că au avut în comun o caracteristică importantă: CURAJUL de a fi autentic!
Prin urmare…
EXPERIMENTEAZĂ, EXPERIMENTEAZĂ și EXPERIMENTEAZĂ
Asta îți va permite să inovezi în nișa ta, printr-un stil care te reprezintă în totalitate. Nu există rețete magice, îmi pare rău…Autenticitatea și personalizarea se obțin testând, analizând rezultatele și îmbunătățindu-le. Iar așa cum spunea Mark Twain “cel mai ușor mod de a evita eșecul este să nu faci nimic.”
Ca să înțelegi mai bine la ce mă refer când vorbesc de curajul de a experimenta, îți las aici o reclamă de la un brand de succes care, pe mine cel puțin, m-a impresionat în profunzime, așa că dă un pic de volum.
Apoi asigură-te ca revii la ultimele trenduri în digital marketing pentru că doar ce am început ☺.
2. Video vs Audio
Odată cu evoluția tehnologiei apar noi variante de promovare, iar video-ul pare să devină încet, încet ceva de domeniul trecutului…Glumesc! Adevărul este că video-ul este și va rămâne în continuare una dintre cele mai complete forme de content.
Conform articolului ăsta din Forbes, oamenii rețin în medie 95% din mesaj în momentul în care vizionează un video, comparativ cu 10% în momentul în care citesc un text. Tot aceeași sursă ne arată că oamenii petrec cu 88% mai mult timp pe site-uri cu video content decât pe cele fără.
Deci vă rog frumos aduceți coroana! 🙂
Așa că dacă încă nu ai o cameră video pe lista de cumpărături sau în stoc, îți recomandăm cu încredere să treci la acțiune. Dacă ți-e frică de “lumina reflectoarelor” îți ofer în DAR un mic pont: cele mai multe materiale video din mediul de business sunt simple prezentări de produse și demonstrații.
Deși este recomandat să incluzi un chip frumos în material, nu e obligatoriu.
A, da! Mai ții minte când ți-am zis să pui clienții pe primul loc? Nu a zis nimeni că video-ul trebuie realizat de tine . 😉 😉
Dar și conținutul audio face parte din ultimele trenduri în digital marketing.
Oare video-ul câștigă detașat? Depinde despre ce vorbim când spunem audio. Sunt convins că ai auzit și tu destul de des fraza care zice că “România e cu 50 de ani în urmă.”, ei bine, uite că nouă ne convine maxim treaba asta, înseamnă că știm tot ce urmează ☺! Conform unui studiu American 20% din căutările făcute anul acesta au fost prin intermediul vocii. De fapt se prezice că până în 2020 peste 50% din căutările online se vor realiza pe această cale. Deci, dacă încă nu ai luat în calcul posiblitatea de a îți optimiza promovarea pentru căutări vocale, nu este deloc târziu!
3. Artificial Intelligence (ChatBots) – angajatul tău preferat!
Încă din 1999 de când a apărut filmul “Matrix”, lumea se aștepta ca în viitor să apară inteligența artificială. Așadar va fi acest viitor unul apocaliptic, unde ne vom confrunta cu mașinării care se cred mai ”deștepte” ca noi? Eu cred că nu. Văd inteligența artificială în momentul ăsta ca unul dintre cei mai buni aliați ai noștri, cel puțin în domeniul de marketing.
ChatBot este principalul factor în privința asta, un termen relativ nou în mediul E-Commerce. Vorbim de un concept inovativ care te poate ajuta să îți gestionezi mult mai ușor comenzile și totodată să călăuzești treptat și eficient clientul în procesul de cumpărare. Chiar LEGO a lansat un astfel de “robot” pe nume Ralph atât de inteligent încât poate gestiona peste 25% din vânzările prin magazinul online, iar asta în perioada sărbătorilor. Și ști care-i partea cea mai bună? Un ChatBot nu plătește taxe, lucrează peste program cu mare drag, nu o să îți ceară o mărire de salariu, dar nici nu vine cu voi în team-building…
4. Social media a murit! Trăiască social media!
My Space, Google +…Odihnească-se în pace.
Trăiască Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat, LinkedIn, iar mai nou IGTV!
Știu, sunt multe rețele sociale, dar uite partea bună! Un om de marketing bun te poate ajuta foarte mult aici, nu trebuie să fii prezent pe toate în aceeași măsură, iar oameni ca noi te pot ajuta să îți dai seama unde, când, cum și cât trebuie sa te dezvolți pe fiecare dintre acestea.
Dacă chiar îți dorești să fi aproape de clienți tăi, social media e locul potrivit! Gândește-te doar că acum 8 ani sub 500.000 de români aveau Facebook, iar astăzi peste jumătate din populația României e acolo. Wow!
Dar asta nu înseamnă că Facebook e singurul și cel mai bun loc unde să îți promovezi afacerea. Odată cu dezvoltarea mai multor rețele de socializare, publicul a început încet să se segmenteze. De exemplu, tot mai mulți tineri folosesc tot mai puțin Facebook și tot mai mult Instagram, de ce? Să zicem doar că nu ar vrea neapărat să fie și cu părinții și cu prietenii în același loc în același timp. Instagram avea la finalul lunii Martie 2018 1.043.850 de utilizatori în România, oare în cât timp o să ajungă la același număr ca Facebook, sau oare o să ajungă? Noi credem că da, dar indiferent de caz, tu trebuie să fii acolo.
O platformă foarte interesantă căreia mulți antreprenori nu îi oferă destulă atenție este LinkedIn. Practic, LinkedIn-ul e Facebook-ul business-urilor. Mai ales dacă activezi în B2B îți recomandăm să-l folosești. Aici poți găsi posibili angajați și colaboratori, dar și foarte multe materiale educative în ceea ce ține de mediul de business, păreri și experiențe. La finalul lunii Mai, LinkedIn avea aproximativ 2.4 milioane de conturi în România, da, mai mult ca Instagram.
Ultimul lucru de care vreau sa vorbesc aici este IGTV, mai ții minte când am cerut coroana? Ei bine, uite d-asta! Faptul că majoritatea contentului video este consumat prin intermediul smartphone-urilor a creeat o nișă potrivită pe care Instagram este pregătit să o exploateze prin noul IGTV!
Acest nou concept își propune să încheie odată pentru totdeauna era cutiilor din sufragerie care te lasă să vezi doar ce vor ele și când vor ele! De fapt, băieții de la Instagram sunt atât de porniți pe treaba asta încât nu vor permite video-uri pe orizontală, dar despre asta discutăm în alt articol, așa că nu uita să dai subscribe la newsletter-ul nostru ca să-l primești pe email.
Ce mai urmează, în materie de trenduri în digital marketing?
5. Mediul virtual merge la urmatorul nivel (AR&VR)
Bun, e clar, realitatea virtuală e viitorul. Dar cu ce se mănâncă ea de fapt?
Primul lucru pe care trebuie să îl clarific de fiecare dată când deschid subiectul ăsta e diferența dintre Augmented Reality (AR) și Virtual Reality (VR). E clar că fiecare are legătură cu ultimul trend în materie de tehnologie și sunt oarecum conectate, diferența principală este că în timp ce Virtual Reality-ul schimba cu totul mediul din jurul nostru transpunându-ne într-o realitate complet nouă, AR-ul nu face altceva decât să adauge realității noastre o entitate virtuală.
Iar de aici vin nenumăratele posiblități pe care ambele tehnologii le oferă în materie de marketing.
Imaginează-ți că poți să îi arăți clientului tău produsul tău în întregime fără ca acesta să trebuiască să ia o mostră, să îl vadă la un prieten sau să trebuiască să vină până la punctul fizic de vânzare pentru a se convinge, sau mai mult, că o posibilă clientă poat vedea cum îi stă rochia pe care se gândește să o cumpere de la tine înainte să o probeze sau chiar să îi arăți unui cumpărător cum îi poate arăta casa înainte să o construiești!
Posibilități – nelimitate! Deci dacă găsești un mod inovativ de a implementa o astfel de promovare în afacerea ta, nu ezita! Tehnologia aceasta e la început de drum, iar cei care se vor bucura cel mai mult de ea, sunt cei care vor lua trenul încă din prima stație.
6. Micro-momente
Am o întrebare: când te afli într-o situație în care ai nevoie de ceva, acum, în momentul ăsta, care e primul lucru pe care îl faci?
De exemplu, ai un cuvânt pe care nu îl mai ții neapărat minte, vrei să vorbești despre un actor care a jucat într-un anume film, dar nu mai știi cum îl cheamă. Sau ești într-o plimbare de seară și ți s-a făcut poftă de ceva anume sau ți-a venit cheful de o anumită activitate, care e primul tău reflex? Scoți telefonul din buzunar și dai un search, am dreptate?
Ei bine, acesta este ceea ce se cheamă un micro-moment.
Optimizarea în direcția asta nu este deloc complicată, dar poate fi muncă migăloasă, așa că în sensul ăsta îți recomandăm să iei legătura cu o firmă specializată de marketing, cum suntem noi de exemplu. 🙂
Îți las aici 3 lucruri simple pe care am observat că mulți antreprenori nu le iau in considerare când vine vorba de aceste momente.
- Asigură-te că afacerea ta e prezentă în cât mai multe locuri care îi pot dirija pe clienți spre tine, Google Maps e un început bun.
- Asigură-te că ai content specifc pentru fiecare nevoie individuală pe care produsul sau serviciul tău o poate satisface.
- Identifică ce trenduri în digital marketing sunt de actualitate, din zona ta. Tool-uri precum Google Trends, Google consumer survey și Youtube Trends pot fi folosite pentru cercetare fără să ai nevoie de un expert neapărat.
7.Influencer Marketing
Oamenii rezonează mult mai ușor cu alți oameni decât cu un brand în mod direct.
Ei bine, e foarte important să înțelegem că majoritatea produselor și servicilor sunt componente ale unui stil de viață. Astăzi mediul virtual e plin de oameni care își pun stilul de viață la bătaie pe social media. Astfel devin foarte ușor ”urmăriți” de alții care la rândul lor își doresc acel stil de viață.
Acești oameni se numesc în termeni de actualitate Influenceri. Ei sunt poate unul dintre cele mai eficiente canale prin care te poți adresa în mod direct unui segment specific de consumatori.
Dacă reușești să identifici un influencer care poate face din produsul/serviciul tău o parte integrantă a stilului său de viață, contactează-l. Ai grijă, internetul poate fi plin de like-uri și followeri cumpărați. Așa că alege cu atenție, pe baza unei compatibilități dintre valorile influencer-ului și cele ale brandului tău.
8. Povestește, povestește și iar povestește
Afacerea care nu spune o poveste nu primește clienți! 🙂
Rețele sociale fac povestitul tot mai la îndemână. Snapchat (în primă fază) urmate de Instagram, Facebook și mai nou Youtube (prin Reels) oferă opțiuni personalizate de Stories prin care poți împărtăși emoții și informații relevante pentru publicul tău țintă.
Marele avantaj al acestora este că sunt scurte și ușor de ”digerat”, într-un mediu online super aglomerat.
Educă, amuză, inspiră, informează, convinge și vinde. Acestea sunt elementele pe care le poți include în poveștile tale pe social media, într-un mod echilibrat.
De asemenea, nu te opri doar aici. Folosește conceptul de storytelling în articole, video-uri, prezentări cu publicul și investește în abilitatea ta de a spune povești relevante și puternice.
Și ultimul pe lista noastră de trenduri în digital marketing pentru 2019…
9. Planificare și strategii integrate
L-am lăsat la sfârșit dar asta nu îl face mai puțin important. Din contră. Cu atâtea rețele sociale, tactici de marketing și oferte la care oamenii sunt expuși zilnic să activezi pe un singur canal nu mai e o soluție. În acest context planificarea strategică și o abordare multichannel integrată în planul tău de marketing vor da roade. Aș putea spune că fiecare este mai mult decât un trend. Este un mușchi care trebuie antrenat de la campaniile săptămânale de marketing, până la cele anuale.
Planificarea strategică și abordarea integrată multichannel te vor ajuta să faci față cu brio adevăratei provocări: să oferi clientului o experiență/o călătorie cu semnificație personală pentru el.
Ultimele trenduri în digital marketing. Am terminat?
Pentru un articol care să te ghideze cu succes la început de 2019, da. Dar subiectul celor mai actuale trenduri în digital marketing este departe de a fi epuizat. În DAR Media îți vom aduce noutăți proaspete din domeniu, pe măsură ce înaintăm în noul an.
Până atunci îți mulțumesc pentru că ai parcurs (cu răbdare) acest articol până la capăt! 🙂
Acum e rândul tău: Ce trenduri în digital marketing vor fi de maxim impact în 2019? Care din acestea își vor găsi locul în strategia de dezvoltare a afacerii tale?
Hai să povestim mai multe, mai jos în secțiunea comentariilor.
Un 2019 plin de împliniri și rezultate peste așteptări îți urez! 🙂
Cu prietenie,
Dorin Negrea, Marketing Apprentice
DAR Media Marketing
Dorin este un tânăr absolvent care acum se află într-un proces intens de perfecționare ca digital marketer.Când nu il vezi lucrând în această direcție s-ar putea să îl găseşti ajutând oameni cu servicii de consultanță financiarã sau prin voluntariat, ori cu o carte sau două în mână.