Un plan de marketing ? De ce să-ți faci unul pentru anul 2019?
Dumitru aici, co-fondator Dar Media Marketing și co-fondator Zig Zag prin România. La această întrebare îți voi răspunde în articolul de azi.
Probabil știi de călătoria noastră, timp de 2 ani și jumătate, continuu prin 16 județe, cu scopul de a promova țara. A fost experiența vieții noastre. Ce vreau să spun este că în activitatea noastră am interacționat cu peste 500 de afaceri, majoritatea din domeniul Horeca.
Acum, prin agenția Dar Media, continuăm să ajutăm antreprenorii români să-și crească vizibilitatea, vânzările și impactul afacerii lor, prin Digital Marketing.
Una dintre concluziile extrase personal, după proiectul Zig Zag prin România a fost chiar frustrantă. Am văzut zeci de afaceri și antreprenori care le conduc fără nici un plan. Au început “pe flow” dar nu cunosc indicatorii actuali, nu știu care le mai e publicul țintă, cine le mai e concurența sau prin ce metode noi să ajungă la clienți.
Toate astea se întâmplă pentru că lucrurile se schimbă cu o viteză greu de observat în piață. Cu unii vorbesc direct, iar răspunsul lor este..ăăăăăă. Mi-e clar în acel moment.
Tu cât de atent ești la schimbările acestea și cum faci să ții pasul?
Recunosc, și nouă ne este uneori greu să ținem pasul cu viteza schimbării din era digitală. Iar media noastră de vârstă este de doar 27 de ani. Sper doar că tu faci față cu brio.
Încă mai observ oameni care nu acordă atenție comerțului online în contextul în care au o șansă imensă cu produsele și serviciile lor. În anul 2017 românii au cumpărat online cu 40% mai mult decât în 2016, ceea ce arată o creștere masivă. În 2018 vânzările s-au dublat de asemenea, dar așteptăm cifre oficiale.
Mai sunt două săptămâni din acest an. Stai liniștit, nu devenim nostalgici acum. Ce vreau să te întreb e dacă…
Ți-ai făcut un plan de marketing pentru 2019?
Nu aștepta luna ianuarie să-ți faci planul pe 2019. Știm foarte bine că mulți își propun, dar puțini reușesc să facă din ce-și propun la început de an nou. Obiectivele se pierd în neant în primele luni dacă nu are „stâlpii de susținere”, care se găsesc în planul de marketing.
Din experiența noastră de până acum, am învățat că planul ăsta are “o groază” de beneficii. Folosesc “o groază” tocmai pentru că sunt conștient de importanța unei planificări în afacere.
Uite câteva beneficii ale planului de marketing!
- Oferă încredere celor care sunt angrenați în dezvoltarea afacerii tale prin faptul că știu care e direcția de creștere. Vorbim aici de angajați, parteneri, furnizori.
- Un plan de marketing este foarte asemănător unui plan de afaceri, doar că mai orientat spre promovare și obiective financiare.
- Îți oferă multă claritate, pentru că știi care sunt obiectivele, știi ce vei cere echipei, ce măsori și când.
- Te susține să gândești pe termen lung. Ai nevoie de asta dacă îți propui să crești și nu văd de ce n-ai face-o.
- Te ajută să-ți evaluezi piața și concurența în permanență. Știi mereu unde te poziționezi comparativ cu ei. Știi care ți-s punctele forte, ce trebuie să îmbunătățești, ce oportunități ți se deschid și mai ales să știi unde poți pierde sau câștiga bani. Vii mereu cu o soluție îmbunătățită față de concurenții tăi?
- Un plan bun include obiective de marketing sănătoase, realiste, setate sub formă SMART. Mintea ta va fi ancorată în atingerea acelor obiective. Setează-ți un obiectiv clar de atins, ca de exemplu cifra de afaceri cu 20% mai mare la final de 2019 sau creșterea marjei de profit cu 10% în 2019. Vei ști pentru ce muncești.
- Poți analiza constant progresul companiei tale și performanța obținută.
Acum ca să rezumăm aceste beneficii într-o formă foarte practică…
Ce trebuie să conțină planul tău de marketing?
Din experiența noastră de până acum am ajuns la o serie de elemente esențiale:
- Cunoașterea afacerii: activități cheie, parteneri cheie, canale de distribuție, misiune, viziune, valori, USP-uri și USV-uri etc.
- Obiective exprimate etapizat, sub formă SMART
- Indicatorii de performanță care se urmăresc
- Publicul Țintă
- Concurența
- Poziționarea brandului
- Tipuri de conținut
- Planul de conținut
- Canalele de comunicare
- Analiza și raportarea rezultatelor
Ce urmează acum?
Am încredere că aceste beneficii și informații cheie te-au determinat să începi realizarea planului de marketing pentru 2019. Poate părea că știm lucrurile astea. Însă, e o diferență majoră între ceea ce credem că știm mental și ce aplicăm când vine vorba de creșterea numărului de clienți. Dacă ai informațiile, tot ce trebuie să faci e să le aduni la un loc și să le implementezi în campaniile de marketing.
Dacă ai nevoie de un plan de marketing care să-ți ghideze și clarifice afacerea, te putem ajuta fie prin consultanță, fie practic prin realizarea unuia “ca la carte”. Astfel, te vei bucura de beneficiile menționate mai sus.
Dă-mi un reply, în secțiunea comentariilor sau în privat, dacă vrei o listă cu informațiile pe care trebuie să le conțină fiecare element din plan de marketing corect sau dacă pur și simplu te-ai împotmolit undeva.
După sărbătorile de iarnă poți să-mi spui ce provocări ai întâmpinat în realizarea planului de marketing. O să-ți solicite atenție și timp, drept dovadă că nu este chiar o treabă ușoară. Însă cu puțină perseverență vei reuși. Dar, stai!
Avem un DAR pentru tine! 🙂
Primul pas pentru un plan de marketing solid este să știi unde te afli, ce faci bine acum și ce poți face diferit la anul.
Așadar, noi te ajutăm cu un prim pas: o analiză gratuită a paginii tale de business de Facebook sau Instagram și sugestii de acțiune pentru 2019.
Intră pe video-ul promoției noastre (valabilă până în 20 decembrie 2018), aici și scrie-ne linkul paginii pentru care vrei să-ți facem analiza.
Spor la implementarea planulul de marketing și la clienți, că vorba multă, sărăcia business-ului.
Cu prietenie,
Dumitru, din DAR Media Marketing
Cristi
Buna, M-ar ajuta scheletul pasilor concreti de parcurs intr-un plan bun.
DAR Media Marketing
Salut, Cristi
Ne bucurăm că te interesează să-ți faci un plan de marketing solid pentru business-ul tău. 🙂
Găsești pașii chiar în articolul la subtitlul ”Ce trebuie să conțină planul tău de marketing”. E un schelet pe care noi îl folosim în agenție, cu clienții noștri. Dacă te putem ajuta cu mai multe detalii scrie-ne în privat pe mail sau un mesaj pe pagina de Facebook. 😉