Cine e concurența ta?
Care este activitatea concurenților în mediul online?
Să știi că răspunsurile vagi nu sunt acceptate la aceste întrebări. 🙂
În articolul trecut am vorbit despre piața și publicul țintă în articolul ”Tu știi care este piața țintă a companiei tale? Dar publicul țintă?” Astăzi continuăm seria articolelor menite să te ajute să ai mai multă claritate asupra afacerii tale, cu un articol despre concurență.
Cum identifici concurența?
Probabil te-ai lovit deja de concurenții tăi sau i-ai identificat din spusele clienților. Sau poate nu ai fost atent(ă) așa că te situezi la același nivel cu cei care abia și-au deschis o afacere nouă.
Folosirea motorului de căutare Google
Primul pas în aflarea concurenței este să folosim motorul de căutare Google. Poți crea o listă cu câteva cuvinte cheie ce se potrivesc profilului tău de afacere.
Spre exemplu: Afacerea ta este un hotel de 3 stele, cu restaurant în Vâlcea. Lista ta de cuvinte cheie va fi formată din cuvinte ca : Hotel 3 stele Vâlcea, Hotel Vâlcea, Pensiune Vâlcea, Restaurant Vâlcea etc.
După ce ai stabilit cuvintele cheie și ai dat o primă căutare pe Google, îți sugerez să mergi și pe a doua și a treia pagină din Google.
Notează concurenții care ți se par relevanți, iar apoi îi poți căuta individual.
Când crezi că ți-ai găsit concurența, este exact momentul potrivit să mai cauți. 🙂
De ce spun asta?
Majoritatea antreprenorilor se opresc la concurența directă sau la a spune: ”Pfff. Noi nu avem concurență pe piață.”.
E o greșeală care îți răpește idei prețioase și bani. Mulți!
Ca să identifici toată concurența, pune-ți întrebarea: Cine mai oferă potențialului meu client același beneficiu ca mine?
Sau dacă vrei mai pragmatic spus: Cui îi dă potențialul meu client banii lui, în loc să mi-i dea mie?
Atenție, beneficiu nu este același lucru cu produsul/serviciul în sine.
De exemplu dacă afacerea ta este o companie de paintball, beneficiul în acest caz ar fi: o modalitate plăcută de petrecere a timpului liber.
Acum, dacă ne uităm la toți cei care oferă activități pentru timpul liber ne dăm seama că în realitate concurența este mult mai extinsă: echitație, fotball, baschet, jocuri de room escape, bowling, cinema etc.
Acest mic exercițiu îți va oferi o înțelegere mai clară asupra concurenței tale directe și indirecte. Vei găsi feluri creative de a te diferenția și a construi segmente multiple de clienți, alături de modalități noi de upselling sau cross-selling.
Ce anume e important să studiezi la concurența ta?
Poți căuta informații despre:
- prețul produselor sau serviciilor,
- produsele și serviciile pe care le oferă,
- garanțiile oferite,
- ce fel de recenzii primesc de la clienții lor,
- cum se aseamănă afacerea lor cu a ta,
- cum se diferențiază ei pe piață,
- punctele slabe și punctele forte din ofertele lor,
- dacă au campanii de promovare plătită pe Google,
- care este mesajul unic de vânzare (USP)
- pe ce rețele sociale sunt prezenți etc.
Rețelele sociale
Rețelele sociale sunt un foarte bun mediu de studiu a concurenței. Având în vedere că sunt platforme publice, poți afla dacă:
- folosesc ca și rețea de promovare doar Facebook sau Instagram, Pinterest, Youtube etc
- dacă rulează sau au mai rulat campanii de promovare,
Pe Facebook poți verifica foarte ușor acest lucru în tabul ”Info and ads”, care se afișează obligatoriu pe orice pagină de business.
- care sunt recenziile lor,
- poți studia și oferta produselor sau serviciilor,
- ce constanță au în postări,
- ce tip de postări au un engagement ridicat,
- ce subiecte de discuții au.
3 tipsuri ca să-ți studiezi eficient concurența
Tips 1 – dacă ai nevoie de ajutor la analiza rețelelor sociale, un tool ușor de folosit este Mention sau Likealyzer.
Analiza site-ului
Site-ul este și el un punct de plecare foarte important pentru a analiza concurența ta. De pe site-ul lor poți afla:
- cum arată site-ul, imaginea de ansamblu,
- ce trafic au,
- cum generează leaduri
- care e funnel-ul lor de vânzare
- cat de bine raspund nevoilor pieței lor țintă,
- folosesc pop-up-uri pentru a colecta adrese de email,
- au sistem de rezervare sau magazin online,
- dacă au magazin online cum arată paginile de produse,
- cum își prezintă echipa,
- au un blog? Cât de des postează?
Tips 2 – cu tool-ul celor de la Similar Web poți afla traficul site-urilor competitorilor tăi.
Mediul offline
Cercetarea concurenței nu trebuie făcută doar în mediul online, ci o poți face și în offline. Dacă ai posibilitatea să achiziționezi un serviciu sau un produs de la concurența ta, fă-o!
Vei afla care este prețul acestuia, metoda de livrare, experiența utilizării produsului sau serviciului, customer service etc.
Poți face un mic studiu al concurenței vorbind cu clienții tăi actuali. Astfel, vei afla dacă au mai apelat la servicii sau produse similare cu ale tale de la un alt competitor, cum a fost experiența lor și ce i-a făcut să te pună pe locul doi în acel moment.
Idei mai sunt multe, important, acum este să iei atitudine, să îți studiezi concurența indiferent de platformă sau mediu și să vezi ce poți face diferit.
Să vezi unde poți să te poziționezi diferit, ce garanții poți să oferi în avans sau unde poți să rezolvi o problemă.
Eu îți urez succes! Fii cel mai bun din nișa ta! Iar dacă nu poți să fii cel mai bun din nișa ta, inventează una nouă care acoperă nevoi existente dar care până acum nu au fost acoperite.
Tips 3. Dacă vrei să îți crești afacerea mai mult, te invit să descarci ebook-ul cadou ”De la vizitator, la client” și să:
– Afli cum să-ți crești vânzările online în mod natural
– Afli de ce vânzările tale nu au numărul pe care îl vrei
– Afli cum să vinzi în mod autentic fără să agasezi.
Click pe fotografie ca să îl descarci gratuit!
Așadar, tu cât de bine îți cunoști concurența?
Lasă-ne un mesaj jos, în secțiunea de comentarii și hai să facem schimb de idei! 🙂
Tu ai darul! Noi te ajutăm să-l oferi oamenilor care îl vor!
Adelina, din echipa Dar Media Marketing