fbpx

Tu știi care este piața țintă a companiei tale? Dar publicul țintă?

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

”Tu știi care este piața țintă a companiei tale?” Este o întrebare pe care o adresez adesea antreprenorilor. Nu de puține ori am primit răspunsuri precum:

  • ”Piața mea țintă? Toți românii sunt, cu toții sunt potențiali clienți!”
  • ”Piața mea țintă sunt cei ce au vârstă cuprinsă între 18 și 40 de ani.”
  • ”Toată lumea e piața mea țintă.”
  • ”Toți cei care mănâncă în oraș.”

Este foarte interesant să întrebi un antreprenor care este piața lui țintă. E drept că nu toți suntem marketeri și nu toți avem noțiuni tehnice. Însă dacă vrei să ai succes cu produsul/serviciul tău, acordă timp cunoașterii acestui subiect.

Cred cu tărie că dacă tu ca antreprenor nu știi ce persoane compun piața și publicul tău țintă sau care îți sunt competitorii vei avea multe provocări.

Vei ”pluti” exact ca o frunză în vânt. Vei cădea ușor sau brusc și te vei izbi frontal de pământ.

Dincolo de metaforă se află un mare adevăr: este mult mai ușor să previi  problemele în business prin planificare și strategie, decât să rezolvi urgențe pe ultima sută de metri când poate e prea târziu…

Așadar în acest articol vei afla:

  • Ce înseamnă piața țintă și publicul țintă?
  • De câte feluri poate fi piața țintă?
  • Care sunt criteriile de segmentare a unei piețe?
  • Un tool prin care poți crea profilul clientului ideal.

piața țintă DAR Media

Ce înseamnă piața țintă și publicul țintă?

Piața țintă este reprezentată de toți consumatorii potențiali și actuali pe care afacerea ta îi urmărește, prin strategii de marketing și publicitate aducându-le la cunoștintă, informații și oferte despre produsul sau serviciul tău, ori, pentru a le vinde.

Pe de altă parte… publicul țintă face parte din piața țintă, reprezentând doar o parte din ea și este atribuită unui anumit produs sau unei anumite campanii de marketing.

De câte feluri poate fi piața țintă?

Astfel, în funcție de dimensiunile pieței firmei ea se poate clasifica în:

  • Piața reală – piața efectivă alcătuită din totalitatea consumatorilor reali,
  • Piața potențială – este alcătuită din piața reală și nonconsumatorii relativi (cei ce nu folosesc produsul, pentru că nu au acces la acesta, sau dorința de a-l cumpăra, dar care ar putea să îl folosească abia pe viitor),
  • Piața teoretică – este formată din piața potențială și nonconsumatorii absoluți (persoanele care nu au folosit și nu vor folosi vreodată produsul și sau serviciul).

piața țintă DAR Media

Care sunt criteriile de segmentare a unei piețe?

Pentru a determina piața țintă actuală, uită-te la clienții tăi actuali, uită-te la concurență și la produsul tău.

Începe prin a răspunde la întrebările de bază- Cine, care, cum, ce, de ce și unde?

Cine sunt cei ce au cumpărat până acum de la mine sau de la competitorii mei?

Care sunt trăsăturile lor caracteristice? Cum ies în evidență?

Unde se află aceștia?

Ce probleme le rezolvă produsul/serviciiul meu?

Ce carecteristici & beneficii cheie le oferă?

Ce au cumpărat?

De ce au cumpărat? Care sunt motivele?

 

Analizează profilul afacerii tale. În funcție de acesta poți avea următoarele tipuri de piețe:
– B2C – Business to consumer
– B2B – Business to Business
– B2B + B2C – Busines to business + Business to consumer

b2b

 

Dacă clienții tăi fac parte din piața de Business to Business, atunci poți folosi ca și segmentare, cea la nivel macro și micro.

Macrosegmentarea – se referă la localizarea geografică a afacerilor, tipul de organizaţie al acestora sau mărimea afacerilor.

Microsegmentarea –  se bazează pe criterii de cumpărare, strategii de cumpărare, importanţa achiziţiei și caracteristicile personale.

 

Deobicei pentru a segmenta clienții din categoria Business to Consumer se folosesc criterii:

Demografice – Ce pot fi cuantificate – ca: vârsta, sexul, venitul, dimensiunea familiei, etc.,

Geografice – Țara, județul, orașul, codul poștal etc.,

Psihografice – Stilul de viață,

Comportamentale –  De unde se aprovizionează în mod normal, ce consumă sau care e comportamentul de utilizare al unui anumit produs.

piata tinta

Un tool prin care poți crea profilul clientului ideal.

Atunci când îți stabilești o strategie de marketing trebuie să ai un profil al clientului ideal foarte bine detaliat, pentru a ști exact cui i se potrivește produsul și sau serviciul tău.

Pentru a afla cine este acest client ideal avem pentru tine un tool, pe care noi îl folosim în Dar Media Marketing, pentru clienții noștri.

Date generale:

– nume (alege un nume fictiv)

– vârsta

– în ce zonă locuiește

– stare civilă

– statut social

– Trăsături de personalitate

Planul profesional:

– ce ocupație are

– cum arată  compania unde lucrează/pe care o deține.

– ce îi place și ce îi displace la profesia lui/ei

– ce provocări profesionale are în acest moment?

Exemplu: optimist, ambițios, perseverent, își dorește să evolueze, pragmatic etc.

– educație (nivel de studii, cursuri frecventate, certificări obținute etc.

 

Acestea sunt doar câteva date care conturează profilul clientului ideal..

În ebook-ul cadou ”De la vizitator, la client” avem un capitol special dedicat acestui subiect.

Vei găsi acolo o listă de întrebări cheie care să te ajute să-ți delimitezi segmentele de clienți (buyer personnas)

Click pe fotografie ca să îl descarci gratuit!

Ebook

 

Bonus: Uite un alt tool interesant pentru a stabili segmentele de clienți. 😉

Așadar, tu cât de bine îți cunoști publicul țintă?

Lasă-ne un mesaj jos, în secțiunea de comentarii și hai să facem schimb de idei! 🙂

Până data viitoare te invit să citești un alt articol util despre  – ”Cultura organizațională este brandul tău?”

Tu ai darul! Noi te ajutăm să-l oferi oamenilor care îl vor!

 

Adelina, din echipa Dar Media Marketing

PS: Mai multe despre Adelina și brandul ei personal găsești pe AdelenaBlog

 

UPS! A apărut o eroare!
Te-ai abonat cu succes!

 Trimite-mi ghidul!

DIGITAL MARKETING LA ȚINTĂ

4 pași simpli ca să îți atingi obiectivele de vânzări online.