0736.702.107 | [email protected]

7 greșeli frecvente de copywriting ale magazinelor online (+ 7 soluții)

7 greșeli frecvente de copywriting ale magazinelor online (+ 7 soluții)

 

🤔 ”Oare de ce intră așa mulți oameni pe site-ul meu, dar niciunul nu cumpără?” Sună cunoscut? Multe magazine online se confruntă cu această problemă, iar una din principalele cauze pentru abandonarea site-ului este că textele nu sunt suficient de convingătoare.

Aici intervine copywritingul – cel care te ajută să captezi instant atenția cititorilor, să le transmiți un mesaj convingător încărcat cu beneficii și, într-un final, să faci un lead să devină client. 

Doar că, pe cât de ușor sună (oricine poate să ia laptopul și să scrie niște cuvinte), pe atât de dificil este să creezi un mesaj puternic și persuasiv, care chiar vinde. 

De aceea, în articolul de azi vom vorbi despre ce este copywritingul și 7 greșeli frecvent întâlnite în textele pentru eCommerce și cum poți să le eviți. Iar ca să fie mai ușor de reținut, la fiecare soluție ai câte un exemplu concret de text de la afacerile din România.

 

Table of Contents

Ce înseamnă copywriting și cum ajută magazinele online?

Pe scurt, copywritingul constă în scrierea mesajelor persuasive și convingătoare, care aduc vânzări. 

Și nu numai vânzări. Poate fi folosit pentru strângeri de fonduri, pentru înscrierea la un eveniment fizic sau online, pentru abonarea la anumite produse sau servicii, sau pentru a îndemna oamenii să facă o acțiune: 

  • Să intre pe un site
  • Să urmărească unui video
  • Să citească un articol de blog 
  • Să comenteze la o postare social media etc.

În ce fel de texte apelezi la copywriting:

  • Descrieri persuasive de produse, în special dacă ai un magazin online
  • Emailuri de vânzare, pe care le trimiți listei de abonați
  • Pagini de vânzare pentru servicii, cursuri online sau chiar și produse 
  • Scripturi video de promovare
  • Texte de reclame pe social media
  • Postări social media
  • Scrisori de vânzare fizice, pliante, afișe, bannere

Și lista poate continua. Inclusiv articolele de blog folosite ca modalitate de promovare conțin elemente de copywriting.

Însă, de ce ai vrea să adaugi copywritingul în strategia de marketing?

Ce înseamnă copywriting și cum ajută magazinele online?

Pentru că, făcut foarte bine, axat pe nevoile, dorințele și problemele clienților, poate să-ți aducă mai multe vânzări decât ai în situația în care te afli acum.

Pe lângă vânzări, îți ajută brandul să fie memorabil, plăcut de audiența ta și autentic. Ceea ce te ajută să te diferențiezi de concurența ta. 

De asemenea, este o modalitate excelentă prin care poți argumenta obiecțiile clienților. În plus, vei ști exact ce vrea publicul țintă și poți scoate asta în față, iar oamenii vor avea sentimentul că tu ești ”fix ce aveam nevoie”. 

Luând în calcul că oamenii iau decizii la nivel emoțional, copywritingul stimulează aceste emoții, ca să determine oamenii să treacă la acțiune. Doar că aici trebuie să ai mare grijă cum folosești emoțiile (mai multe detalii la greșeala 4).

Din câte vezi, copywritingul vine la pachet cu o grămadă de beneficii pentru afacerea ta. Doar că NU mulți din România profită de această armă. Ceea ce va fi în avantajul tău dacă începi să pui în aplicare cât mai devreme. 

Ca să te asiguri că te folosești de ”puterile copywritingului” la maximum, mai jos găsești 7 greșeli frecvente de copywriting pentru eCommerce + soluții și exemple din România, cu afaceri care fac o treabă bună pe parte de texte pe site.

Care sunt cele mai frecvente greșeli de copywriting în magazinul online + soluții

1. Prea mult accent pe caracteristici, prea puțin pe beneficii concrete

Oricât de mult îți dorești să spui că produsul tău e de ultimă generație, că are o piesă fascinantă în plus față de altele de pe piață…pe client nu-l interesează. În special dacă vorbim de trafic rece.

Oamenii vor să știe cu ce îi ajută pe ei faptul că e inovativ și că are ceva în plus față de restul. 

Să luăm de exemplu un cabinet stomatologic, care lucrează cu aparatură inovativă. Dacă mesajul tău din reclame sau de pe site pune accent doar pe partea de inovație, cel mai probabil nu vei atrage așa mulți clienți. Toată lumea poate spune că aparatura este nouă, de calitate înaltă. 

În schimb, dacă scoți în față că aparatura ta inovativă îl ajută pe client să-și facă orice lucrare dentară fără pic de durere și totul se rezolvă într-o singură zi, atunci cu siguranță ai atrage mai mulți oameni către serviciul tău.

La primul contact cu produsele sau serviciile tale, clienții nu sunt interesați de caracteristicile și specificațiile acestora. Ci vor să vadă ce soluție oferi și cum îi poate ajuta să-și îndeplinească dorințele sau să scape de o durere anume. 

Abia după ce îi atragi la nivel emoțional, poți vorbi de caracteristici și diferențiatori în specificații, ca să convingi potențialul client și la nivel rațional.

Cum poți crea un text focusat pe beneficii?

Cel mai simplu mod este să iei caracteristicile și să te întrebi ”Cum îl ajută acest lucru pe client?”

Iar în descrierea produsului sau în pagina de vânzare, scoate beneficiile în față. Apoi adaugă caracteristicile și specificațiile, ca să ai dovezi pentru ceea ce scrii. 

Luând în calcul că trăim în secolul unde oricine poate scrie ceva online, oamenii sunt mai sceptici și au nevoie de dovezi pentru ce afirmi. Așa că pune accent pe beneficii, dar nu uita să lași și explicațiile raționale.

Exemplu de text axat pe beneficii – Leggance

Copywrithing - Cum poți crea un text focusat pe beneficii?

Cum poți crea un text focusat pe beneficii? - copywriting

Leggance este un magazin online cu îmbrăcăminte sportivă pentru femei. Mai sus ai descrierea la o pereche de colanți pentru fitness. Aceasta conține atât beneficii, cât și caracteristici foarte bine îmbinate. 

Dacă lăsau descrierea doar cu caracteristici (material elastic în 4 direcții, talie înaltă și lată, material respirant etc), nu ar fi fost la fel de atractivă. Publicul țintă nu caută specificații tehnice, ci vor să facă sport fără să se vadă pete de transpirație pe colanți și fără să poarte ceva transparent.

De aceea, au continuat caracteristicile colanților cu beneficiile, ca să arate de ce te ajută pe tine faptul că acești colanți sunt așa (se usucă rapid și menține pielea uscată, nu devin transparenți atunci când se întind, asigură susținere optimă în timpul exercițiilor)

2. NU ești specific și folosești expresii vagi

Evită să folosești descrieri generale când scrii un text despre produsele tale, deoarece astfel de afirmații nu sunt credibile. Când folosești expresii foarte des întâlnite în vânzări, arată faptul că nu ai dovezi pentru afirmațiile tale. 

Exemple de termeni extrem de utilizați atunci când descriu produse și servicii includ:

  •  „pur și simplu cel mai bun”
  • „de clasă mondială”
  • „inovator” și ”ultimă generație”
  • „cel mai bun preț”
  • „top 1%” și „lider pe piață”
  • „PROFITĂ ACUM DE OFERTĂ” și „OFERTĂ SPECIALĂ LIMITATĂ” (în special dacă ai oferte întotdeauna)

Cum poți scrie texte credibile și concrete?

În loc să folosești expresii vagi, vino cu numere și informații exacte. Această practică ajută la îmbunătățirea credibilității, făcând textele tale de vânzare mai convingătoare. 

Evită expresiile care ”cerșesc” atenția, în loc să o câștige prin beneficii, promisiuni atractive și dovezi. Da, poți avea vânzări și dacă folosești expresii clișee din vânzări. Însă, dacă lumea află că de fapt i-ai mințit ca să obții vânzarea, nu se vor mai întoarce la magazinul tău. 

De aceea, câteva practici bune pe care le poți face ca să creezi un copywriting puternic sunt:

  • Dă un motiv pentru care ai creat această reducere și de ce durează X zile
  • Explică de ce este cel mai bun produs de pe piață, dacă chiar așa este
  • Fii sincer cu câte persoane au cumpărat, nu ”umfla” numerele
  • Folosește-te de testimoniale ca să susții afirmațiile tale. Nimic nu poate fi mai puternic decât recomandările de la clienții tăi fideli (chiar poți folosi acest lucru ca să creezi un sistem de fidelizare)

Exemplu de text credibil și specific – Flair Scent

2. NU ești specific și folosești expresii vagi - Copywrithing

2. NU ești specific și folosești expresii vagi - Copywrithing

Flair Scent este un magazin online cu lumânări parfumate. Iar descrierea de mai sus este pentru o lumânare cu mirosul brizei mării.

Textul este foarte specific prin faptul că spune că sunt 200 de lumânări în stoc, iar oferta este valabilă doar în iulie. Deși ar fi putut exagera descrierea, spunând că oferta este limitată, doar astăzi, sau că au doar 2 în stoc.

Însă, dacă cineva care a cumpărat recent produsul ar fi vrut să se întoarcă să mai ia una vede că descrierea este la fel ca acum 2 săptămâni, s-ar simți păcălit și ar renunța la comandă. De aceea e important să fii credibil, specific și să nu apelezi la metode de marketing care cerșesc vânzarea.

3. Cunoaște-ți bine clienții și cui vrei să vinzi. Pune accent pe asta în textul de vânzare

În special dacă te adresezi unei nișe specifice, e bine să menționezi asta în text încă de la început. Atunci când scrii la general și prezinți un produs drept bun pentru toată lumea, oamenii care chiar au nevoie de produsul sau serviciul tău nu se identifică cu ce rezolvi tu. 

De exemplu, dacă vinzi produse de grădinărit, precum o greblă sau o lopată, e inutil să te adresezi persoanelor care stau la bloc. Ci ar trebui să scrii textul cu gândul la oamenii care stau la casă, au o grădină sau sunt pasionați de grădinărit. 

Cum poți să scrii texte focusate pe potențialii clienți?

Cea mai importantă etapă din copywriting este research-ul. Doar așa poți afla exact:

  • Cine este publicul țintă
  • Care este categoria de oameni cu cea mai mare nevoie pentru produsele sau serviciile tale
  • Cum vorbesc oamenii din această categorie (ca să scrii texte pe limbajul lor)
  • Ce apreciază cel mai mult la serviciile și produsele tale. 

Iar ca să faci research într-un mod eficient și să găsești informații direct de la oameni, poți face următoarele lucruri:

  • Sondaje de opinie pe grupuri de facebook
  • Caută în forumuri ce discută oamenii
  • Întreabă-ți clienții actuali ce anume i-a convins să cumpere de la tine
  • Uită-te în review-uri (atât la produsele tale, cât și ale competiției). De aici poți afla cele mai multe detalii despre experiențele oamenilor
  • Dacă ai o relație apropiată cu clienții, poți chiar să-i suni și să vorbești cu ei

Iar după ce ai aflat informațiile cheie despre publicul tău, folosește-le în text. Astfel, șansele ca oamenii să rezoneze cu cei ai scris sunt mult mai mari decât dacă scrii la general.

Exemplu de text adresat unei nișe specifice: Emag

3. Cunoaște-ți bine clienții și cui vrei să vinzi. Pune accent pe asta în textul de vânzare - Copywrithing

3. Cunoaște-ți bine clienții și cui vrei să vinzi. Pune accent pe asta în textul de vânzare - Copywrithing

 

Aceasta e o descriere de pe Emag, care îți zice din prima pentru cine este produsul. Arată că nu este un produs pentru toată lumea, ci pentru anumită nișă. Ceea ce va atrage oamenii cei mai potriviți pentru produs.

Îți dai seama instant că produsul rezolvă problemele unei categorii de oameni și că le-ar face viața mai ușoară. Dacă ar fi fost un text la general, probabil puțină lume ar fi înțeles de ce ar avea nevoie de produs și ce face mai exact.

Poți încerca și tu o astfel de abordare în textele tale și vei observa cum performează pentru business-ul tău. 

4. Exagerezi cu băgarea ”cuțitului în rană” pe subiecte sensibile, când de fapt ar trebui să empatizezi cu potențialul client

”A băga cuțitul în rană” este o expresie des folosită de copywriteri, atunci când vor să pună accent în text pe suferințele omului și să stârnească acele sentimente dureroase.

Este o tehnică des folosită și poate aduce rezultate în multe situații, dacă NU exagerezi. În special pe domenii sensibile, cum ar fi slăbitul sau psihoterapia.

Atunci când scrii un text de vânzare, gândește-te la asta: oamenii pot oricând să abandoneze mesajul tău, mai ales dacă întreci limita și uiți că tu de fapt vorbești cu un om. 

Nu spun că nu ar trebui să folosești niciodată tehnica asta, ci să ai grijă la nișa pentru care scrii și să nu folosești doar texte axate pe durere.

Cum poți scrie un text empatic, care nu alungă cititorul

Atunci când exagerezi cu emoțiile de durere, oamenii vor înceta să te mai urmărească. În schimb, dacă empatizezi cu potențialul client, îi arăți că-l înțelegi și că vrei să-l ajuți, șansele să-l câștigi ca și client vor crește. 

Încearcă să scrii textul ca și cum l-ai scrie unui prieten foarte apropiat. Așa îți va fi mult mai ușor să fii empatic și să ai grijă la ce mesaj transmiți. 

Exemplu de text empatic – Bonprix

4. Exagerezi cu băgarea ”cuțitului în rană” pe subiecte sensibile, când de fapt ar trebui să empatizezi cu potențialul client - copywrithing
Credit pentru imagine și text: https://www.bonprix.ro/ 

 

E vorba de un magazin de haine, care are și îmbrăcăminte pentru persoane supraponderale. Iar textul de la această categorie este foarte empatic, axat pe beneficii. 

Deși ar fi putut cu ușurință să meargă pe o abordare mai dură, care stârnește durerea în om,  au ales să meargă pe un mesaj mai plăcut.

În loc să-l facă pe cititor să se simtă groaznic în privința corpului lor, Bonprix se concentrează pe cât de practice sunt tricourile plus-size și cum poate avantaja o siluetă mai masivă.

5. Poți să ai cel mai persuasiv text din lume…însă NIMENI nu îl va citi dacă nu îl formatezi cum trebuie 

Unul din cele mai neglijate aspecte e formatarea unui text. Deși sunt copywriteri care lasă latura estetică la designeri, sau alții care cred că dacă publicul este interesat va citi, foarte puține persoane citesc un text neformatat, care arată ca un bloc de text intimidant.

Datoria ta sau a copywriterului care scrie textele pentru tine e să convingă oamenii să citescă textul și să treacă la acțiune. Deci asta implică și grijă la formatare.

Cum formatezi corect un text?

Formatarea ajută oamenii să parcurgă cu ușurință textul și să-i încurajeze să citească cât mai mult. Câteva reguli de aur pe care trebuie să le respecți:

  • Păstrează spații între paragrafe
  • Nu crea paragrafe mai lungi de 4-5 rânduri pe mobil (asta înseamna 2-3 rânduri pe laptop)
  • Subliniază sau scrie cu bold elementele cheie din text
  • Folosește semne de punctuație unde este cazul
  • Scrie propoziții scurte, de maximum 2 rânduri
  • Poți folosi și alte culori pentru text, ca să atragă atenția o informație anume
  • Folosește bullet points, așa cum am folosit noi să enumerăm cum poți face o formatare impecabilă 🙂 

Ca să-ți dai seama că ai făcut o treabă bună cu formatarea, încearcă să-l citești cu voce tare. Dacă simți că rămâi fără aer când citești, înseamnă că propoziția e prea lungă sau ai nevoie de virgule.

De asemenea, încearcă să scanezi textul (72% din oameni scanează textele, nu citesc totul) și vezi dacă rămâi cu mesajul cheie din text chiar și după scanare. 

Exemplu de formatare bine făcută – EasyBlend

5. Poți să ai cel mai persuasiv text din lume...însă NIMENI nu îl va citi dacă nu îl formatezi cum trebuie  - copywrithing
Credit pentru imagine și text: https://easyblend.ro 

 

După cum vezi, descrierea este extrem de ușor de scanat și rămâi cu ideea principală. Bullet points-urile te încurajează să le citești, mai ales că sunt așa scurte, dar focusate foarte mult pe beneficii. 

Iar cuvintele cheie scrise cu bold atrag atenția și te ajută să-ți dai seama direct de avantajele produsului, fără să citești continuarea.

În loc să facă tot textul un singur paragraf, cu propoziții una după alta, au ales să pună informațiile sub formă de listă – mai ușor de citit și mai convingător.

6. Folosești prea mult vocea pasivă în loc de vocea activă

Vocea activă este directă, acționabilă, energică și clară. În timp ce vocea pasivă nu determină oamenii să treacă la acțiune la fel de ușor. 

Iată câteva exemple de voce pasivă versus voce activă:

Voce activă: Persoanele ce fac hiking ocazional apreciază produsele brandului X.

Voce pasivă: Produsele brandului X sunt apreciate de persoanele ce fac hiking ocazional.

Voce activă: Andreea scrie articole de presă pentru un brand renumit.

Voce pasivă: Articolele de presă pentru un brand renumit sunt scrise de Andreea.

După cum vezi, propozițiile scrise cu verbe active te mișcă mai mult decât cele pasive. De aceea, sunt o opțiune mai bună pentru textele de pe site-ul tău. 

Cum poți scrie un text mai activ, care ”împinge” oamenii la acțiune

La început poate fi mai greu să scrii doar prin vocea activă, însă va deveni mai ușor cu timpul. Înainte de a încărca textele în site sau de a le folosi în email, recitește-le și modifică unde poți cu vocea activă.

În același timp, ai grijă să nu exagerezi. Folosește vocea activă doar acolo unde se potrivește, ca să păstrezi înțelesul textului. 

Exemplu de text scris cu vocea activă – Notino

6. Folosești prea mult vocea pasivă în loc de vocea activă - copywrithing
6. Folosești prea mult vocea pasivă în loc de vocea activă - copywrithing

Aceasta e o descriere la un produs de pe Notino. Pe lângă faptul că textul se axează foarte mult pe beneficii, toate verbele folosite sunt active și oferă un dinamism textului care te îndeamnă să treci la acțiune. 

Deși ar fi putut scrie și la pasiv (micile imperfecțiuni sunt acoperite de pudră, pudra este aplicată cu ușurință etc), au făcut o alegere foarte bună să folosească doar verbe active.

7. Nu există niciun CTA (call to action) evident

Okay, am citit textul tău, m-ai convins, acum ce fac?

Foarte multe texte nu au un CTA evident. Iar după ce citesc textul, oamenii nu știu ce să facă. Sau poate cineva le-a distras atenția în timp ce citeau textul tău și au uitat ce aveau de făcut.

De aceea, fiecare mesaj are nevoie de cel puțin un apel la acțiune, astfel încât cititorul să treacă la următorul pas.

Câteva exemple de CTA-uri pentru site-ul tău:

  • Comandă acum
  • Finalizează comanda
  • Adaugă în coș
  • Adaugă în wishlist

Cum te poți asigura că potențialul tău client vede CTA-ul și face acțiunea?

Aici ai mai multe variante. Poți chiar să scrii acțiunea pe care vrei să o facă cititorul în descriere, sau poți seta să apară permanent o bară pe site, unde se vede numele produsului, costul și butonul de CTA.

În același timp, asigură-te că îndemnul la acțiune este specific și zice clar ce urmează să facă potențialul client. Nu încerca să folosești expresii vagi, care lasă urmă de interpretări, pentru că riști să pierzi o comandă. 

Exemplu de CTA clar și evident – Dedoles

7. Nu există niciun CTA (call to action) evident - copywrithing
Credit pentru imagine și text: https://www.dedoles.ro 

 

Dedoles este un brand foarte jucăuș, cu articole animate și drăguțe. Iar descrierile sunt pe măsura produselor. Pe lângă faptul că textul îți creează un sentiment de nostalgie pentru vremurile când erai copil, îți oferă o stare de bine și rămâne memorabilă. 

Deși în acest caz nu au un CTA scris în text, au butonul foarte bine evidențiat de ”Introduce în coș”, care rămâne vizibil chiar dacă dai scroll în jos. Foarte clar și direct la subiect, fără alte exprimări interpretabile.

Poate copywritingul singur să aducă rezultate?

Dacă întrebi un specialist pe reclame de facebook, va spune că reclamele și strategia aduc toate rezultatele în business. 

Dacă întrebi un copywriter, va spune că textele sunt principalul responsabil în vânzări.

Dacă iei un email marketer, va spune că segmentarea listei de abonați și campaniile specifice pentru fiecare segment sunt cele mai eficiente.

Însă…adevărul e că toate aduc rezultate dacă fac parte dintr-o strategie de marketing bine construită. 

Degeaba ai reclame, dacă mesajul nu atrage clienți. Degeaba faci copywriting, dacă nu ai trafic pe site adus prin reclame sau metode organice. Degeaba trimiți emailuri, dacă acestea au un mesaj prea axat pe vânzare, ce bagă emailul direct în spam sau promotions.

Așa că folosește copywritingul în strategia ta de marketing ca să crești vânzările, însă să nu fie singura metodă de promovare, pentru că nu vor apărea rezultatele dorite. 

Alt lucru de care să ții cont atunci când faci copywriting este testarea. De cele mai multe ori nu ai de unde ști ce variantă de titlu de email funcționează cel mai bine sau ce promisiune atrage publicul țintă. Așa că, de fiecare dată când ai ocazia, testează mai multe mesaje ca să afli ce merge mai bine și ce nu.

Și cel mai important din toate este să ai un produs sau serviciu de calitate. Poți să ai cea mai bună strategie de marketing din lume, însă dacă oamenii nu au nevoie de produsul tău, e de proastă calitate sau oferta nu e suficient de atractivă, vânzările nu vor apărea. 

Cum poți să-ți crești vânzările în eCommerce prin copywriting?

Acum că știi ce impact puternic poate avea un text persuasiv, e timpul să aplici lucrurile învățate pe textele pentru afacerea ta. Și evită să cazi în capcana greșelilor frecvente de copywriting. 

Aplică ce ai învățat azi în emailuri, descrieri de produs, postări social media, pagini de vânzare și vei vedea cum textele tale devin din ce în ce mai bune și încep să aducă rezultate. 

Nu uita că copywritingul ar trebui să facă parte dintr-o strategie eficientă de marketing ca să profiți la maximum de puterea sa. 

Ai nevoie de ajutor să creezi o strategie eficientă, care chiar aduce rezultate? Descarcă -ul nostru gratuit și vei descoperi 70 de metode testate și validate de marketing care cresc vânzările oricărui magazin eCommerce.

WhatsApp Image 2022 01 17 at 12.21.42 1024x457 1

3 Comments

  1. […] vorbim de reclame pe Facebook, pe Google, LinkedIn, TikTok etc. Chiar dacă strategia, targetarea, copywriting-ul și creativul reclamei sunt cele mai eficiente, de multe ori reclamele performează mult mai bine […]

  2. […] Dacă vrei să aplici această tehnică pentru magazinul tău online, ai grijă să eviți să faci aceste 7 greșeli de copywriting. […]

  3. […] Dacă vrei să afli mai multe despre greșelile făcute de afaceri la capitolul copywriting, citește articolul 7 greșeli frecvente de copywriting ale magazinelor online (+ 7 soluții). […]

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *