2021. Un nou an, noi planuri, noi cărți de studiat și citit. Dacă și tu ai în plan să citești mai mult în acest an, ți-am pregătit 52 de recomandari de carti de marketing și de afaceri pentru 2021.
Educația este esențială în dezvoltarea oricărei persoane, în special atunci când dorești să faci performanță. Nouă ne place să fim mereu deschiși și într-un proces continuu de învățare, deoarece fără a acumula informații noi vei rămâne captiv conceptelor și tehnicilor limitative pe care le cunoști.
Una dintre valorile agenției noastre este educația, învățăm, creștem și ne dezvoltăm constant. Suntem la curent cu noutățile domeniului și evoluăm împreună cu piața pentru a oferi tot ce avem mai bun clienților noștri. Mai mult, suntem de părere că omul cât trăiește învață și recomandăm tuturor să acorde atenție dezvoltării lor personale. Schimbarea și succesul pornesc de la informațiile cu care ne hrănim mintea zi de zi.
Tocmai de asta, colegii noștri au adunat pentru tine
52 de carti de marketing și de afaceri pentru 2021
De ce 52 de cărți? Pentru că ai la dispoziție 52 de săptămâni în anul 2021 și câte-o carte pentru fiecare săptămână.
Cărți recomandate de Adelina Elena Ababei
1. Redresează nava! O poveste adevărată despre transformarea adepților în lideri, de L. David Marquet
Această carte este un apel la acțiune!
O carte cu povești inspiraționale, un ghid pas cu pas al schimbărilor de la abordarea managementului de sus în jos.
Povestea începe cu Cpt. Marquet care a avut submarinul cu cele mai slabe rezultate ale flotei. Acesta îl transformă într-un an în cel mai bun submarin, schimbând abordarea de sus în jos (lider-urmăritor) în abordarea de abilitare (lider-lider).
2. Companie de mare viteză – Acțiune imediată și dezvoltare într-o cultură a nanosecundei, de Jason Jennings și Laurence Haughton
Care este cea mai mare grijă care te va ține treaz noaptea? Aceasta este întrebarea pe care autorul cărții o adresează în timpul interviurilor cu cei peste unsprezece mii de directori generali, proprietari de afaceri și antreprenori de mare succes. În carte vei găsi răspunsurile lor legate de acea întrebare dar și despre afacerile lor, despre cum își conduc compania în perioade mai bune sau mai rele.
3. Crede-mă te mint! Confesiunile unui manipulator media, de Ryan Holiday
”Crede-mă te mint! – confesiunile unui manipulator media” de Ryan Holiday.
Cartea asta este o confesiune greu de înghițit a modului în care sunt păcăliți cu bună știință cititorii. Este un manual prin care poți să-ți dai seama cum sunt create știrile, cum iau ele amploare și cum să îți dai seama când o știre este falsă.
4. Regula 10X: Singura diferență dintre succes și eșec, de Grand Cardone
Regula 10X: Singura diferență dintre succes și eșec / The 10X Rule: The Only Difference Between Success and Failure de Grant Cardone este, după cum spune autorul, Sfântul Graal pentru toți cei care vor să cunoască succesul. O carte care îți va spori curajul și încrederea în tine, va elimina tergiversările și îndoielile și te va înzestra cu un simț al scopului, care îți va anima viața, visurile și obiectivele. O lectură despre cum să-ți creezi viața pe care ți-o dorești, distrându-te mai mult și obținând mai mult timp pentru tine și ceea ce îți place să faci. O carte care îți spune ce să faci ca să reușești!
„În această carte este vorba despre cum să ai realizări extraordinare, despre cum să te asiguri că vei ajunge să le ai, despre cum să le menții și despre cum să ai realizări din ce în ce mai mari fără să ți se pară că acest proces este „muncă”. Ține minte: O persoană care pune limite potențialului său succes va limita și eforturile necesare pentru a-l atinge și a-l menține.”
5. Secretul vânzărilor perene. Arta de a crea produse memorabile, de Ryan Holiday
Cartea ”Secretul vânzărilor perene” cuprinde rețeta perfectă pentru a crea produse care se vor bucura de succes pe termen lung. Ryan Holiday a încercat să identifice o mentalitate creativă comună sau un tipar comun al tuturor produselor care se bucură de succes pe termen lung. Așa a luat naștere această carte!
Deci dacă vrei să creezi produse ce vor rezista testului timpului, în această carte vei găsi soluția.
6. Secretul unui storyteller, de Carmine Gallo
Cât de bine știi să îți spui povestea de brand? Stăpânești arta de a spune povești? Dacă nu, îți recomandăm cartea aceasta, în care vei învăța cum să spui povești care transformă, care consolidează încrederea, stimulează vânzările și inspiră oamenii să aibă vise mărețe.
Te vei întâlni pe parcursul cărții și cu cei 50 de storytelleri de brand din timpurile noastre, de la care vei avea foarte multe de învățat și care te vor încânta cu poveștile lor de succes.
7. Start în antreprenoriat, de Cristian Onețiu
Cartea este scrisă într-un mod destul de simplu și pe înțelesul tuturor. Ea începe cu povestea lui Cristian în anul 2012, cu o invitație și o nominalizare la ediția Forbes 500 de milionari. Era în primii cei mai bogați 500 de români.
Însă povestea mea preferată, povestea care mi-a dat speranțe și care m-a transpus la acel eveniment este cea din anul 2000 „Deșteptarea – Cele 12 lovituri de ciocan ce te trezesc și te DEȘTEAPTĂ”, atunci când, din întâmplare autorul intră în vorbă cu unul dintre marii oameni de succes din Anglia. În carte găsești povestea lui Cristian Onețiu, dar și o multitudine de sfaturi despre cum să îți crești afacerea.
8. Sfârșitul advertisingului așa cum îl știm, de Sergio Zyman si Armin Brott
În cartea ”Sfârșitul advertisingului așa cum îl știm”, de Sergio Zyman si Armin Brott găsești instrumente şi instrucţiuni necesare pentru elaborarea strategiilor de advertising funcţionale şi pentru transformarea acestor strategii în afaceri de succes.
Dacă treci de stilul mai ciudat de scriere al lui Zyman, vei avea ce învăța!
9. Asta înseamnă marketing, de Seth Godin
O carte foarte promovată de Seth Godin, care merită atenția noastră. În cartea ”Asta înseamnă marketing”, nu găsești doar definiții despre ce înseamnă marketingul, ci și cum să identifici cel mai mic public țintă viabil, cum să profiți de semnele și semnalele potrivite ca să-ți poziționezi oferta, cum să obții încrederea și permisiunea pieței țintă și multe alte sfaturi și metode utile de a-ți construi strategia de marketing.
10. Tribul mentorilor, de Timothy Ferriss
Tribul mentorilor nu este o carte pe care să o citești cap coadă, este o carte pe care să o răsfoiești și din care să citești câte puțin.
Cartea este constituită din interviurile autorului cu 140 de mentori cu povești de succes diferite. Din ea care poți extrage ușor tips and triks, dar și un moment de motivație.
11. Cum cresc brandurile – ceea ce specialiștii în marketing nu știu, de Byron Sharp
Din categoria de carti de marketing pe care vi le recomandăm face parte și cartea ”Cum cresc brandurile”. Aceasta este un must have pentru orice marketer, pentru că dezvăluie adevăratele tipare ale felului în care cumpără oamenii și al celui în care cresc brandurile.
Astăzi, toate brandurile trăiesc din vânzări, așa că, nu vor dori să practice metode de marketing necorespunzătoare, pe care nu le pot măsura și care nu le aduc rezultate vizibile. Dar cum ajungi să practici un marketing eficient?
Afli răspunsul în această carte.
12. Afaceri în stil Punk, de James Watt
James Watt, scriitorul acestei cărți și proprietarul berăriei Brewdog, relatează în cartea sa despre cum a început el o întreagă revoluție împotriva berilor de masă, fără gust. Berea artizanală, barurile și crowdfundingul au ajutat la creșterea și dezvoltarea afacerii sale, dar și la câștigarea renumelui pretutindeni în lume.
Pe lângă povestea berăriei, în carte găsești sfaturi despre cum să îți conduci afacerea într-un stil ”punk”, cu metode de marketing neconvenționale și multă pasiune. O altă lectură pe care ți-o recomandăm să o incluzi pe lista de carti de marketing.
15. Lecții de magie – cum să îți cultivi creativitatea, de Elizabeth Gilbert
Cum circulă ideile, cum apar în mințile noastre, unde se duc ele atunci când nu le punem în practică, dar și cum să îți stimulezi creativitatea, despre asta este această carte. O carte cu multe ”Aha”-uri pentru mine.
În carte apare și povestea bestseller-ului ei ”Mănâncă, roagă-te, iubește”!
14. Experiența Apple – secretele construirii unei relații pe termen lung cu clienții, de Carmine Gallo
Am iubit cartea asta! Am luat sute de notițe despre cum să păstrezi relațiile cu clienții, cum să faci un customer service cât mai bun, bazat pe modelul celor de la Apple. În carte găsești povești despre compania Apple, dar și meltodele lor de a crește angajații, de a face angajări, de a face upsseling și customer service.
15. Vaca mov – Transformă-ți afacerea prin idei remarcabile, de Seth Godin
În lista de carti de marketing pe care ți le recomandăm adaugăm și „Vaca Mov” de Seth Godin. Aceasta este o carte plină de exemple, de studii de caz, de concluzii și întrebări scrise îngroșat la finalul mini capitolelor.
Ideile din carte te vor ajuta să îți dai seama cât de important este să fii remarcabil în aceste timpuri în care atenția noastră este foarte slabă și suntem bombardați din toate părțile de sute de reclame, evenimente și produse noi. Avem posibilitatea de a alege, de ce să nu te alegem pe tine? Fii remarcabil și atrage-ne atenția!
16. Îmbrățișează-ți clienții. Metoda dovedită de a-ți personaliza vânzările și a obține rezultate uimitoare, de Jack Mitchell
Tu îți cunoști primii 100 de clienți pe care i-ai avut în compania ta? I-ai îmbrățișat?
Cartea ”Îmbrățișează-ți clienți” este scrisă chiar de proprietarul celebrului magazin Michell ce îmbracă sute de corporatiști, directori executivi, președinți, proprietari, directori financiari și șefi de departamente ai unor companii de referință.
Cum au ajuns la acest nivel? Printr-o filozofie veche, strâns înrădăcinată în familia Michell – ”o afacere se poate dezvolta și prospera cu condiția ca toți cei implicați în ea să respecte o singură condiție, și anume: să dea dovadă de pasiune, perseverență, optimism, entuziasm și dăruire în lucrul cu clienții.”
O carte cu și despre clienți, ce nu putea lipsi din lista noastră cu carti de marketing.
17. Power by Storytelling – Cum să extragi, să construiești și să prezinți povești care îți vor transforma comunicarea în afaceri, de Murray Nossel
Am început să citesc cartea “Power by Storytelling” în tren, în drum spre Cluj. Am citit jumătate din ea. Se citește foarte ușor pentru că are exemple pentru fiecare capitol.
Ascultarea ar putea fi comparată cu un recipient, iar povestea, cu lichidul care este turnat în acel recipient. Recipientul îi dă formă lichidului, la fel cum ascultarea dă formă poveștii. Oricine poate să învețe să-și spună mai bine povestea. – Ascultarea începe cu tine.
18. Triburi – Avem nevoie de tine să ne conduci, de Seth Godin
Toată cartea este centrată pe noțiunea de trib și de learship.
”Un trib este un grup de oameni aflat în legătură unii cu alții, cu un lider și cu o idee.”
Pare simplu, nu? Însă ce face un grup să fie considerat un adevărat trib?
Seth spune că, pentru a fi un trib, „oamenii au nevoie de un interes comun, modalități de comunicare și musai un lider” și că „nu poți fi lider fără un trib și nu poți fi un trib fără lider”.
Într-o lume cu destul de mulți manageri, avem nevoie de lideri care să ne conducă. Avem nevoie de lideri care să își exercite acest rol, să motiveze oamenii din jurul lor, să îi conecteze, formând un trib și să le dea puterea de a schimba ceva și de a contribui la o idee măreață cu care se indentifică.
19. Șlefuitorul de diamante. Învățătura budistă despre succesul în afaceri și în viață, de Geshe Michael Roach si Lama Christie McNlally
Cartea este un mix între textele extrase din versiunea originala a cărții Șlefuitorul de diamante scrisă de discipolii lui Buddha, interpretările călugărilor tibetani și povestea lui Geshe Michael Roach, în cadrul Diviziei de Diamante a Companiei Andin International (o companie care a ajuns la milioane de dolari profit și a fost cumpărată ulterior de Warren Buffet).
Succesul companiei a venit din 3 principii pe care Michael Roach le descrie în detaliu în carte:
1. Scopul unei afaceri e să producă bani și să prospere, prin mijloace curate și cinstite.
2. Să te bucuri de banii pe care îi câștigi, având grijă de corpul și de mintea ta.
3. Să privești înapoi către ce ai realizat și să știi că a meritat, că toate eforturile tale de business au avut un rost și au contribuit la o lume mai bună.
Mai multe povești, cuvinte înțelepte și exerciții practice găsești în carte.
Cărți recomandate de Alina Bîlici
20. Inteligența emoțională, de Gill Hasson
Înțelegerea și gestionarea emoțiilor este una dintre abilitățile importante pentru un antreprenor. Am înțeles asta în special în cel mai imprevizibil an din ultimile decenii. Cartea ne ajută să ne analizăm emoțiile și să ne înțelegem stadiul inteligenței emoționale la care ne aflăm. Ne spune unde mai avem de lucrat și care ne sunt atuurile în materie de inteligență emoțională. În partea a doua trecem la practică și anume, reușim să înțelegem structurat cum este bine să ne comportăm în situații total neplăcute: furie, antipatie, amânare, vină sau transmiterea veștilor proaste.
21. E-commerce – No Bull$#it, de Cosmin Dărăban
Acest volum nu trebuie să lipsească din lista de carti de marketing de citit in 2021. O carte destul de complexă și foarte bine structurată despre cum să-ți construiești o afacere în mediul online de la zero. Cosmin explică de la primele capitole procedurile de testare a mediului concurențial, aspectele juridice de a înființa business-ul, cum să-ți calculezi planul de afacere cu investiții, costuri și fonduri. Scrie punctual despre aspectele de marketing, management și vânzare. Practic, este un ghid ideal atât pentru un start-up în e-commerce, dar și pentru companii cu notorietate pe piață.
22. Cei 6 stâlpi ai eliberării tale financiare, de Doru Pelivan și Pera Novacovici
Cartea este un foarte bun motivator, cu un limbaj sincer și direct. Doru și Pera folosesc triggere psihologice foarte puternice care te fac să prinzi curaj, să nu te mai complaci cu situația în care ești și să te apuci de lucruri mai dificile, pe care demult poate ar fi trebuit să le începi – ex. antreprenoriatul. În paralel, autorii povestesc modelul de afacere care le-a adus eliberarea financiară și îți sugerează să extragi ceea ce ar funcționa pentru tine. Este una dintre cele mai relaxate și curajoase invitații de lansare în antreprenoriatul românesc.
23. Arta Negocierii, de Chris Voss și Tahl Raz
Negocierea face parte din viața noastră de zi cu zi. Fie că încheiem un contract de colaborare sau avem o discuție cu partenerul de viață, la mijloc este întotdeauna ceva de negociat. Cartea lui Chris Voss și Tahl Raz ne învață să operăm cu cele mai clasice și verificate metode de negociere, folosite chiar de agenții FBI, în așa fel încât să ieșim învingători. Limbajul relaxant și glumeț te ține captiv, iar exemplele concrete despre situații de criză de nivel internațional îți arată că poți reuși o negociere excelentă în orice domeniu important pentru tine.
24. Arta subtilă a nepăsării, de Mark Manson
Probabil cea mai potrivită carte de dezvoltare personală citită în acest an. Ideea principală pe care o promovează autorul este că – viața fiecărui individ constă din probleme. Responsabilitatea noastră este să alegem cu grijă problemele care ne fac plăcere să le rezolvăm. Nu există fericirea absolută. În loc să alergăm continuu după fericirea absolută, cel mai plăcut este bucuria de a trăi momentul prezent. Ori să găsim valorile pe care le putem stabili și construi, pe baza cărora putem să alegem ceea ce contează cu adevărat.
Cărți recomandate de Radu Dascalul
25. Disrupție – 15 metode către nou, de Jean-Marie Dru
Cum te diferentiezi în piață cu produsul/serviciul tău în această perioadă marcată de incertitudine, dar și de aglomerare/suprasaturare a anumitor piețe?
Disrupția este răspunsul.
În cartea lui, Jean Marie Dru îți prezintă conceptul (apărut în vocabularul de business încă din 1992!) și metoda lui de a genera idei/modele de business inovatoare. În această carte găsești multe povești de succes, dar și întrebări care să te ajute să identifici tipul de disrupție potrivit pentru afacerea ta.
26. Contagios: Cum se răspândesc ideile, de Jonah Berger
Unele idei se răspândesc rapid și devin virale. Alte (deși bune în esența) se ofilesc în anonimat. De ce se întâmplă asta?
Jonah Berger răspunde la întrebare printr-o carte întreagă. Mai exact, îți detaliază 6 pași care duc la răspândirea contagioasă a ideilor/veștilor/afacerilor, alături de multe exemple, cel puțin interesante.
27. Dotcom Secrets: The Underground Playbook for Growing Your, de Russell Brunson
Momentul de AHA. Probabil că ai experimentat deja mai multe și știi că după ce ai un fel de a gândi asupra unui lucru nu va mai fi niciodată la fel. Dotcom Secrets îți va oferi cel puțin un moment de AHA: acela că pâlniile de vânzare (sales funnels) pot schimba decisiv (în bine) soarta unei afaceri online.
În aceasta carte Russell Brunson (fondatorul Clickfunnels) îți arată pas cu pas elementele unui funnel de vânzare care aduce traffic, leaduri și vânzări în afacerea ta. Vei învăța despre scara valorică a produselor într-un business online și diverse modele de pâlniile de vânzare pe care le poți aplica. Chiar vei găsi și scripturi validate iar și iar, pe care le poți adapta cu succes în afacerea ta.
Acest volum nu trebuie să lipsească din biblioteca ta de cu carti de marketing practice.
28. Expert Secrets: The Underground Playbook For Turning Your Online Visitors Into Lifelong Customers, de Russell Brunson
O carte excelentă pentru toți cei care au un dar (adică expertiză într-un anumit domeniu) și vor să-l monetizeze. Russell Brunson îți arată pas cu pas cum să te poziționezi ca un expert sau ca o autoritate în nișa ta. Vei învața cum să-ți găsești vocea (dacă nu ai făcut-o încă), cum să-ți creezi și să comunici povestea ta audienței potrivite. Nu în ultimul rând, vei primi o serie de instrumente de lucru deja validate (șablon de webinar, prezentări scurte etc).
Acest volum nu trebuie să lipsească din biblioteca ta de cu carti de marketing practice.
29. Traffic Secrets: The Underground Playbook for Filling Your Websites and Funnels with Your Dream Customers, de Russell Brunson
Ai un produs/serviciu excelent și o pâlnie (proces) de vânzare puse la punct dar nu ai volumul de clienți pe care ți-l dorești? Această carte te va ajuta!
Să atragi traffic și potențiali clienți calificați către afacerea ta este o artă, iar Russell Brunson îți dezvăluie tainele sale. Vei învăța în detaliu despre cum să:
- iți înțelegi / conturezi mai bine profilul clientului ideal
- atragi trafic organic în pâlniile tale de vânzare, dar și trafic plătit.
- aduci trafic relevant prin diverse tactici de growth hacking.
La fel ca și celelalte 2 cărți din trilogia The Secrets, vei descoperi un Russell Brunson genial, pragmatic și pornit să-ți ofere instrumente concrete pentru a-ți crește afacerea online.
Dacă ești marketer, atunci acest volum nu trebuie să lipsească din biblioteca ta de cu carti de marketing.
30. High Performance Habits, de Brendon Burchard
“Suntem ceea ce facem în mod repetat, prin urmare excelența nu este o acțiune singulară, ci un obicei.” Aristotel
Aceste cuvinte sintetizează foarte bine esența cărții lui Brendon Burchard, un expert de talie internațională în obținerea performanței.
Merită citită dar mai ales recitită. Întâi de toate pentru că prezintă clar și detaliat doar 6 obiceiuri care generează performanță, indiferent de domeniu (3 obiceiuri țin de propria persoană, iar celelalte 3 țin de relația cu ceilalți).
Apoi pentru că e nevoie să revii la carte iar și iar pentru a internaliza obiceiurile, dar și pentru a învăța cum să te ferești de capcanele în care ai putea să cazi în procesul de dobândire al obiceiurilor.
31. Cultura Serviciilor superioare, de Ron Kaufman
Am auzit de această carte de la Dragoș Anastasiu, care spunea ca l-a inspirat mult în businessurile sale. Citind-o nu pot decât sa-i dau dreptate!
Ron Kaufman reușește să pună serviciile pe locul de cinste pe care îl merită. Cartea îți va arăta toate nuanțele specifice unei culturi organizaționale orientate spre servicii de top și te va echipa cu suficiente instrumente practice pe care le poți adapta în afacerea ta. De asemenea vei avea exemple și la nivel micro (companii de succes) dar și macro (țări care s-au remarcat la nivel internațional prin servicii).
32. Matsushita Leadership, de John P. Kotter
Cu toții știm de miracolul economic înfăptuit de Japonia după cel de-al Doilea Război Mondial. Dintr-o țară învinsă și ruinată s-a transformat într-o mare putere economică mondială.
Konusuke Matsushite, fondatorul Matsushita Electric (Actualul Panasonic) a contribuit la aceasta ascensiune prin viața și mai ales moștenirea pe care a lăsat-o Japoniei și lumii.
John Kotter îi spune povestea, de la începuturile umile și până la antreprenorul de succes care a creat echivalentul japonez al General Electric, a scris numeroase cărți, a creat o școală de lideri, a înființat versiunea japoneză a Premiului Nobel și nu în ultimul rând a donat sute de milioane de dolari pentru acțiuni caritabile.
Dar poate cele mai importante lucruri cu care vei rămâne din această carte sunt setul de principii și stilul de leadership care i-au adus lui Matsushita succesul.
33. Lean Startup, de Eric Ries
A reușit! Erik Ries dezvăluie în această carte o metodă validată prin care orice startup (prin startup mă refer aici atât la un business nou, dar și la o nouă inițiativă de business/linie de venit care se dezvoltă într-o companie existența) poate ajunge să reușească să spargă bariera anonimatului, să rupă ”blestemul falimentului rapid” și să crească spre noi nivele de prosperitate.
Formula poate fi rezumată în 3 cuvinte: Imaginează, Pilotează și Accelerează.
- Imaginează descrie în detaliu ce este un startup și cum se poate folosi de principiul învățării validate pentru a se calibra într-un model de business validat de piață.
- Pilotează este despre cum să realizezi un produs minim viabil, cum să testezi ipoteze și cum să decizi când și în ce condiții trebuie să pivotezi cu afacerea ta.
- Accelerează este despre cum poate un start-up să se miște cât mai repede prin bucla Construiește-Evaluează-Învață.
O carte de business excelentă care te va scuti de mult stres, timp și bani irosiți!
*Găsești cartea apăsând aici
34. Clienți pe viață, de Carl Sewell & Paul Brown
Este mai ieftin și mai eficient să localizezi un client existent, decât să aduci unul nou.
Nu o spun eu, ci statisticile. “Clienți pe viață” tocmai asta face! Îți prezintă o varietate de principii și metode prin care să-ți transformi cumpărătorul ocazional într-un client devotat, care cumpără de la tine constat și te recomandă mai departe cu entuziasm. Vei găsi în carte multe exemple, exerciții, chestionare și principii clar exprimate care abia așteaptă să fie adaptate la afacerea și nișa ta. Merită să o adaugi pe lista ta cu carti de marketing de citit în 2021.
35. Lansarea. Formula secreta a unui milionar pe Internet, de Jeff Walker
Cel mai probabil ai experimentat măcar o situație de-a lungul vieții în care să te strădui mult timp să realizezi ceva, să eșuezi, să înduri sacrificii și pierderi până când ai ajuns la o descoperire a ta proprie. O formulă care funcționează și când o aplici pe viitor.
Cand vine vorba de afaceri online, Jeff Walker este unul dintre oamenii care au trecut prin ce am descris mai sus pentru ca mai apoi să descopere o formulă proprie care funcționează iar și iar.
Cartea lui se aplică foarte bine celor care vând în special produse informaționale, dar se aplică cu succes și pentru alte modele de business.
Mi-a plăcut foarte mult ca Jeff îți explică formula sa pas cu pas, în timp ce o exemplifică cu experiența lui în afaceri. Nu doar că vei învăța etapele unei lansări reușite, dar vei știi până la finalul lecturii care sunt declanșatorii care influențează comportamentul de cumpărare, condițiile necesare pentru ca lansarea să funcționeze și cum poți să amplifici rezultatele unei lansări de produse, multă vreme după ce aceasta a avut loc.
Este genul acela de carti de marketing care te inspiră prin autenticitatea ei și la care poți să spui imediat: Gata, pot să o pun rapid în practică.
36. Remote: Biroul este opțional, de Jason Fried & David Heinemeier Hansson
Am citit-o chiar la începutul pandemie. Acum observ că este tot mai valabilă și mai necesară pe măsură ce afacerile pivotează tot mai mult spre mediul online.
Remote este o carte ușor de citit, care demontează miturile și prejudecățile legate de munca de la domiciliu. Mai mult decât atât îți oferă un set de instrumente ca să maximizezi avantajele și să minimalizezi dezavantajele pe care acest stil de a munci (și de a construi afaceri) le are în mod inevitabil.
37. Începe cu De Ce, de Simon Sinek
Oamenii nu cumpără ceea ce faci, cumpără motivul pentru care o faci.
O carte excelentă atunci când te afli la început de drum în business, dar mai ales pe parcurs, când motivatia și entuziasmul se mai domolesc, până în punctul în care se uită complet DE CE-ul inițial.
Simon Sinek se îndepărtează în această carte de manipulare (nu în sens peiorativ ci în sensul de a folosi ceva ca să obții altceva, ca de exemplu: scăderea prețului, promoții, teama, promisiunea unei inovații etc) și susține inspirația. Dacă majoritatea firmelor se concentrează pe CE-CUM-DE CE, Simon vorbește în detaliu despre Cercul de Aur: DE CE-CUM-CE
Întâi stabilești DE CE-ul, scopul pe care-l ai, cauza în care crezi sau pur simplu răspunsul la întrebarea ”De ce te dai jos din pat dimineața?”.
Apoi clarifici CUM-ul: valorile și principiile prin care îți pui în aplicare cauza.
În final ajungi la CE: rezultatele obținute din aplicarea principiilor, sau mai bine zis produsele/serviciile tale.
O carte care m-a inspirat și captivat cu principiile sale simple, dar și cu poveștile de succes ale companiilor/liderilor care au început cu DE CE: Apple, Continental Airlines, Wal-Mart, Martin Luther King Jr, Bill Gates etc.
38. Liderii mănâncă ultimii de Simon Sinek
Dacă te aștepți ca în această carte să auzi niște lucruri total noi, nemaiîntâlnite, mai bine citește altă carte. Totuși, dacă vrei să înțelegi mai bine leadershipul și crezi că succesul sau eșecul în afaceri sunt direct influențate de cât de bun sau slab e stilul tău de leadership, atunci merită să sorbi fiecare cuvânt.
Simon continuă să ducă la următorul nivel ideea dezvoltată în ”Începe cu De ce”: este important ca liderii unei organizații să știe cauza/scopul ei, dar este și mai important să-ți cunoști oamenii, să-i tratezi ca atare (nu ca pe niște resurse consumabile) și să-ți pese cu adevărat de ei.
În paginile cărți vei învăța cum să devii un lider mai bun, având ca surse de inspirație Corpul Pușcașilor Marini americani și nu numai.
39. Încântare: arta de a influența sentimentele, gândurile și acțiunile celorlalți de Guy KawasakI
Cu cât sunt mai ambițioase scopurile/obiectivele pe care vrei să le atingi cu atât vei avea nevoie să influențezi inimile, mințile și acțiunile oamenilor. Dacă trebuie să încânți oamenii, atunci faci un lucru semnificativ. Dacă faci ceva semnificativ, ai nevoie nevoie de încântare.
Sentimentul de încântare îți va fi de ajutor când:
- ai obiective de business îndrăznețe.
- ai de luat decizii dificile.
- vrei să schimbi obiceiuri vechi care au prins rădăcini.
- vrei să înfrunți mulțimile.
- vrei să continui cu demersul tău chiar dacă ai feedback puțin sau deloc.
Cartea lui Guy Kawasaki îți oferă un set generos de strategii și tactici prin care poți să-i încânți și să-i influențezi pe oameni într-un mod etic, din care toată lumea are de câștigat.
40. Mai inteligent, mai repede, mai bine: află cum să devii mai eficient acasă și la birou de Charles Duhigg
O carte captivantă prin poveștile, exemplele și conexiunile pe care Charles Duhigg le face în legătură cu 8 obiceiuri. Aceste 8 deprinderi te vor ajuta să fii motivat tot timpul, să lucrezi bine în echipă și să-i coordonezi pe ceilalți, să te concentrezi (mai ales în situații limită), să-ți stabilești obiective, să iei decizii mai înțelepte, să asimilezi informația ușor și eficient sau să inovezi, chiar și atunci când pare foarte dificil să o faci.
Mie mi-a fost greu să o las din mână, atât de interesant era fiecare capitol în parte. Merită (re)citită atât pentru a fi mai eficient în carieră, cât și pe plan personal.
41. Ai grijă de clienții tăi de Shawn Doyle, Lauren Anderson
10 povești. Asta vei descoperi în aceasta carte: 10 situații reale, care te vor inspira să le oferi clienților tăi cele mai calitative servicii posibile. Indiferent că ești antreprenor, manager, freelancer sau angajat, vei învața să îți transformi clienții în adevărații fani care te îndrăgesc și vorbesc de bine despre tine pe oriunde merg.
Fiecare poveste vine cu un rezumat și exerciții practice care să te ajute să pui cât mai ușor în practică noțiunile prezentate.
42. Elon Musk, Tesla, SpaceX și misiunea construirii unui viitor fantastic de Ashlee Vance
O biografie la care e greu să rămâi indiferent. Când citești despre viața, personalitatea, eșecurile și realizările lui Elon Musk (co-fondatorul Paypal, Fondatorul SpaceX și Tesla), văzute prin ochii de jurnalist desăvârșit ai lui Ashlee Vance, dobândești o nouă înțelegere a lucrurilor de care omul este capabil. Cartea te va inspira să te apuci de treaba, să-ți găsești propria viziune asupra lumii, dar îți va oferi și principiile sau deprinderile care l-au ajutat pe Elon Musk să ajungă unde este astăzi (printre cei mai bogați și influenți oameni din lume).
43. Vânzări 2.0: Punct și de la Capăt de Adrian Cioroianu
Pandemia a schimbat jocul vânzărilor. Ceea ce mergea foarte bine până nu demult, nu mai funcționează acum. Situația actuală ne obligă să punem punct unui capitol din cariera de vânzător / viața de antreprenor și să o luăm de la capăt. Cu o nouă abordare, încredere în forțele proprii și multă creativitate.
Adrian Cioroianu reușește alături de alți 19 antreprenori și vânzători de top din România să dea un puls nou abilității de a vinde dar mai ales, să te echipeze cu resursele necesare pentru a începe/dezvolta o afacere în contextul actual.
Mi-a plăcut foarte mult că există o varietate de abordări, în așa fel încât indiferent de punctul în care te afli acum să găsești cel puțin câteva idei concrete pe care sa le aplici de AZI, în afacerea ta.
44. Advertising Secrets of the written Word de Joseph Sugarman
Vrei să înveți de la zero sau să te perfectionezi în arta copywritingului? Ei bine, nu trebuie să reînventezi roata și nici să aștepți un miracol divin. Sunt mulți copywriteri ”de moda veche” ale căror principii și tehnici sunt la fel de valabile și în ziua de azi. Joe Sugarman este unul dintre ei, iar cartea lui (publicată în 1998) conține nu doar ingredientele unui text care vinde/convinge, ci și rețeta exactă: ordinea și momentul în care să combini informațiile pentru a obține rezultatele pe care ți le dorești: oameni care să fie atrași de copy-ul tău, care să dea click pe reclamele/paginile tale de vânzare și să facă ceea ce le ceri tu să facă.
Advertising Secrets este genul de carte care nu expiră, iar stilul de a scrie a lui Joe o face să fie o lectură cât se poate de plăcută.
45. Buyology de Martin Lindstrom
Poate te-ai întrebat vreodată, ca și antreprenor, de ce potențialii tăi clienți cumpără un produs similar cu al tău de la un alt producător sau furnizor, în defavoarea produsului tău?
Oare o fi marketingul lui de vină, calitatea produsului, brandul, amplasarea lui în spațiile comerciale sau poate toate de mai sus?
Ce anume îi face pe aceștia să cumpere un anumit produs?
Răspunsurile acestor întrebări stau scrise în paginile cărții Buyology de Martin Lindstrom. Cartea dezvăluie:
- Care sunt motivele pentru care cumpărăm,
- Ce rol au mesajele subliminale,
- Care este rolul religiei în achiziția unui anumit produs,
- Care sunt ritualurile în alegerea unui anumit produs sau brand de produse,
- Ce rol au superstițiile în alegerea produselor,
- Cât influențează simțurile procesul de cumpărare etc.
46. Viața mea în publicitate & Publicitate științifică de Claude C. Hopkins
Niciun om de publicitate nu ar trebui să aibă voie să lucreze în acest domeniu până nu a citit această carte de șapte ori.
În această carte, Claude C. Hopkins vorbește despre cum ajuns din a fi preot în biserică la unul dintre cei mai buni oameni de publicitate a vremii sale. Acesta a trăit în perioada 1866 – 1932 și într-adevăr unele metode și campanii sunt învechite în raport cu perioada noastră, dar în același timp se poate învăța din ele și se pot readapta. Acest om a fost un pioner al vânzărilor prin poștă, a folosirii cupoanelor și mostrelor gratuite. Dar cel mai important a vorbit oamenilor pe limba lor și a știut cum să se adapteze în fiecare domeniu pentru a vinde.
Cărți recomandate de Cristina Oltean
47. Small data de Martin Lindstrom
Una dintre cărțile mele preferate de marketing, mai exact de neuromarketing. Așa cum îi spune și numele, Small Data de concentrează pe detalii, pe lucrurile mărunte și aparent nesemnificative care într-un final fac diferența dintre un produs de succes și unul mediocru.
Cartea este bazată pe experiențele autorului, care este angajat de companii din întreaga lume pentru a descoperi modul în care oamenii obișnuiți își trăiesc viața, generând informații valoroase despre ceea ce își doresc și valorizează cu adevărat.
Martin Lindstrom analizează modul în care oamenii gândesc, se comportă și se raportează la diverse produse și servicii în funcție de obiceiurile locale și cultura din care provin. Iar acest tip de cercetare este cheia pentru a obține o înțelegere deplină a clienților și a propriei afaceri, astfel încât să o poți adapta fiecărui tip de mediu din care provin clienții tăi (ex. comportamentul și obiceiurile de cumpărare ale americanilor sunt diferite de cele ale est-europenilor).
Ce mi-a plăcut la această carte este modul relaxant și familiar cu care autorul prezintă informațiile descoperite și le explică în context. Pentru mine, cartea lui Lindstrom îmi întărește faptul că observația și cercetarea sunt esențiale atunci când lansezi un produs, un serviciu, creezi o strategie de promovare sau sau pur și simplu setezi o nouă campanie.
O recomand tuturor marketerilor care consideră că segmentarea audienței și definirea avatarelor de clienți sunt elemente importante în strategia lor de marketing.
48. Marketingul motivațional de Robert Imbriale
Ce anume îi motivează cu adevărat pe oameni să cumpere? Aceasta este întrebarea pe care oamenii de vânzări, de publicitate, dar și antreprenorii trebuie să și-o pună constant. Iar răspunsul este simplu: cele 5 emoții primare: teama, dragostea, gratuitățile, îmbogățirea fără efort și transformarea viselor în realitate.
Robert Imbriale susține ideea că pentru a putea dezvolta o afacere de succes, mai întâi trebuie să înțelegem psihologia cumpărătorului, a clientului, adică să descoperim motivul pentru care acesta cumpără, apoi să ne folosim marketingul motivațional pentru a facilita achizițiile prin recursul la emoții.
Conform autorului, procesul de cumpărare are o componenta logica și una emoțională, iar oamenii iau deciziile de cumpărare bazate pe emoții, care mai apoi sunt justificate prin “logica”. Și asta pentru că dorințele de ordin emoțional reprezintă un factor de motivare puternic pentru cumpărător.
Robert Imbriale îți explică pas cu pas, prin exemple și studii psihologice, cum să identifici și să te folosești de cele 5 emoții primare pentru a-i determina pe oameni să cumpere de la tine. Recomand această carte pentru a înțelege mai bine psihologia cumpărătoului și rolul pe care îl au emoțiile în procesul de vânzare.
49. Rework: Change the way you work forever de Jason Fried și David Heinemeier Hansson
Rework demontează mitul conform căruia companiile ating succesul cu cât sunt mai mari și mai cunoscute. Cartea este una experiențială și prezintă viziunea autorilor, Jason Fried și David Heinemeier Hansson, fondatorii Basecamp (platformă de management pentru munca de acasă), asupra afacerilor din perspectiva și experiența lor de antreprenori.
Aceștia oferă sfaturi, susțin sau demontează diferite mituri, astfel încât să ne ajute să înțelegem sau să ne reamintim care este de fapt esența business-ului nostru.
Iată câteva sfaturi oferite de autori:
- pornește o afacere cu gândul că o să aibă succes, astfel vei fi mai motivat să o faci să funcționeze;
- o afacere de succes nu este recunoscută prin produsele sau serviciile sale, ci prin punctul său de vedere, prin crezul său. De aceea, dezvoltă o afacere în jurul a ceva în care crezi și pentru care ești dispus să lupți, nu în jurul unui produs.
- în loc să dezvolți mai multe produse, mai bine dezvoltată doar 1-2, dar fă-le cele mai bune;
- ai nevoie de o strategie de dedicare afacerii tale, nu de una de “ieșire” (de vânzare a afacerii).
- deciziile înseamnă progres: nu aștepta soluția perfectă, ia o decizie acum și mergi mai departe. Poți ajusta lucrurile pe parcurs.
- focusează-te pe ceea ce nu se va schimba niciodată în afacerea ta. Pe lucruri pe care clienții tăi le vor dori și le vor aprecia și acum, dar și peste 10 ani.
Pe scurt, cartea este o abordare pragmatică despre cum să gândim o afacere care să aibă succes din prima. O lectură ușoară, recomandată oricărui antreprenor la început de drum sau viitor antreprenor.
50. Marketingul serviciilor: arta de a vinde invizibilul de Harry Beckwith
Relații mai bune este ceea ce își doresc de fapt clienții de la companii. Acesta este mesajul central pe care autorul îl promovează și îl demonstrează prin numeroase exemple în această carte Harry Beckwith
Autorul ia fiecare dintre elementele clasice alte marketingului: poziționare, fidelizare, planificare, strategie, preț, publicitate, comunicare, segmentare, calitate, servicii și le prezintă din perspectiva nevoilor clientului. Apoi te ajută, prin exemple concrete, să le identifici și să le înțelegi, astfel încât să îți îmbunătățești relația cu clientul și implicit să îți crești profitul.
51. Toți marketerii sunt mincinoși spun povești: talentul de a spune povești autentifice într-o lume sceptică de Seth Godin
Orice brand, orice produs, orice lansare are în spate o poveste, iar succesul său ține de cât de bine este spusă povestea sa și de cât de autentică este ea.
- Fii remarcabil!
- Fii consecvent!
- Fii autentic!
Acesta sunt cele 3 sfaturi pe care Seth Godin le oferă marketerilor pentru a crea o poveste care se răspândește de la sine și pe care oamenii își vor dori să o asculte și să o creadă.
În această carte Seth Godin ne învață cum să scriem povești grozave care să satisfacă dorințele clienților. Cartea cuprinde numeroase exemple de tip “așa da, așa nu”, dar și numeroase analize asupra comportamentului consumatorului și a modului în care el ia decizii, în funcție de declanșatorii (triggeri) emoționali din jurul lui. Pentru că, în viziunea autorului, o poveste autentică nu este și nici nu trebuie să fie scrisă toată lumea, ci doar pentru cei care sunt dispuși să creadă în ea.
O lectură relaxantă și plină de exemple ușor de înțeles, care ne reamintește că oamenii trăiesc și își împărtășesc emoțiile prin intermediul poveștilor.
52. Growth Hacker în Marketing de Ryan Holiday
Growth Hacker în Marketing este o carte didactică, aș putea spune. În ea autorul explică pe înțelesul nostru ce este growth hacking-ul, care sunt caracteristicile lui principalele, cum a schimbat modul în care se face marketingul în era tehnologiei și, în plus, ne dă și câteva exemple de companii mari, de succes, care au reușit să se dezvolte cu ajutorul acestui nou tip de lansare și de promovare.
Pe scurt, conform autorului, growth hackerul este definiția marketerului de azi, cel care folosește instrumentele internetului și ale rețelelor de socializare pentru a urmării, testa, replica și îmbunătății procesul de promovare, astfel încât să obțină rezultate rapide și măsurabile.
O lectură obligatorie pentru toți marketerii care folosesc datele și experimentele în promovare ca să își îmbunătățească marketingul și rezultatele.
Felicitări! Ai ajuns la finalul articolului!
Sperăm că îți va fi de folos această listă cu carti de marketing și afaceri. Nouă ne-au plăcut toate.
Dacă mai ai întrebări sau vrei să povestim despre aceste cărți te invităm în grupul nostru de Facebook
Ai link-ul aici: https://www.facebook.com/groups/DigitalMarketingcuDAR