Marketplace vs eCommerce Platform – Care este mai potrivită pentru tine?

Marketplace vs eCommerce Platform – Care este mai potrivită pentru tine?

Probabil că te-ai întrebat – Ce este mai bine pentru mine – marketplace sau să am propriul magazin online? Oare ambele?

Ei bine, suntem siguri că la finalul acestui articol poți lua decizia potrivită, bineînțeles, în baza unor date și informații concrete. Vom atinge zone precum: costuri de investiție, inventar, costuri de marketing, dar și multe altele. 

Rolul acestora este să te ajute să pui în balanță cele 2 opțiuni și să vezi unde este mai eficient să-ți vinzi produsele. 

Totodată, vom lua în calcul și varianta hibrid, adică ideea de a avea deja un magazin online, dar să ai și produse listate pe un marketplace. 

Așadar, fără alte introduceri, hai să începem!

Marketplace vs eCommerce Platform – Care este mai potrivită pentru tine?

Marketplace

Un marketplace este un website unde mai mulți selleri (vânzători) își vând/listează produsele într-un singur loc. 

Mai jos ai o listă cu cele mai cunoscute marketplace-uri la nivel global:

Plarforma ecommerce - ecommerce
Sursa: Webretailer

Din perspectiva cumpărătorului, unul dintre cele mai mari avantaje pe care îl are un marketplace, este că poate alege dintr-o gamă variată de produse. Un fel de mall online, dacă vrei.

Conform unui studiu, aproximativ 50% din vânzările online la nivel global se realizează pe marketplace-uri, procentul fiind  în creștere în următorii ani.

La nivel general, exista 4 categorii principale de marketplace-uri și anume:

  • B2C (Business to customers) – Una dintre cele mai saturate categorii de marketplace-uri, cu cea mai mare concurență.
    Categorii precum electrocasnice, jucării, gadgets și multe altele ajung să fie cumpărate de consumatorul final (persoane fizice). Despre această categorie vom dezvolta mai multe în acest articol. 
  • B2B (Business to business) – Sunt marketplace-uri dedicate pentru companii. Printre exemplele notabile se numără Alibaba și Amazon Business. 
  • C2C (Customer to customer) – În această categorie, consumatorii sunt atât vânzători, cât și cumpărători. Câteva exemple: eBay, TaoBao, Mercari, Etsy și chiar Airbnb.
  • C2M (Customer to manufacturer) – Aici, tot conceptul ajută la crearea unei  legături directe între două extreme: clientul final care cumpără un produs și producătorul care îl fabrică.

Dacă vorbim de România, cel mai mare și mai cunoscut marketplace de la noi este Emag. Acesta reunește 21.000+ selleri (vânzători) și 500k + vizite zilnice pe site. 

eCommerce Platform 

Platforma de eCommerce reprezintă software-ul pe care un magazin online îl implementează pentru a gestiona toate nevoile și operațiunile de vânzare a produselor pe care tu le vinzi. Acestea pot include: pagini de produs, recenzii, tranzacții, îndeplinirea comenzilor, asistență pentru clienți, retururi etc.

În general, platformele de eCommerce sunt de 2 mari tipuri:

Open-source (Custom)

În această categorie includem platformele care oferă posibilitatea utilizatorului (vânzătorului) să modifice și să personalizeze codul sursă a magazinului online în funcție de preferințe. Astfel, ai acces total în a modifica funcționalitățile și designul acestuia. 

Câteva exemple de platforme open-source la nivel global. 

  • WooCommerce
  • OpenCart
  • NopCommerce
  • Magento
  • Ecwid
  • Zen Cart

Closed-source 

După cum ai bănuit deja, o platformă de eCommerce closed-source (SaaS – Software as a Service) îți limitează accesul în codul sursă. Mai bine spus, poți dezvolta sau personaliza magazinul online până într-un anumit punct.

Ca și exemple putem avea:

  • Shopify
  • Volusion
  • BigCommerce
  • Magento Enterprise
  • Wiz
  • iOS

Pe plan local, una dintre cele mai cunoscute platforme de eCommerce este Gomag. Agenția noastră este și parter oficial, iar dacă ești curios să vezi mai multe despre procesul de deschidere al unui magazin online, pe blogul nostru găsești un articol interesant despre funcționalitățile lor – aici.

Care sunt diferențele majore dintre acestea?

care sunt diferentele majore - Plarforma ecommerce

Acum că am aflat mai multe detalii despre ce este un marketplace și o platformă eCommerce, hai să vedem împreună care sunt diferențele majore dintre acestea analizând următoarele:

 MarketplaceeCommerce Platform
TraficFiind un site unde utilizatorii găsesc produse din mai multe categorii, marketplace-urile oferă acces la un trafic mult mai mare față de un magazin de nișă/o singură categorie. (exp – Fashion, electronice etc.)Platformele de eCommerce nu-ți asigură traficul în magazinul online, acest lucru intrând în atribuția owner-ului sau departamentului de marketing (unde este cazul).
Marketing/Branding/ ConcurențăÎn general, partea de marketing este acoperită de marketplace-ul pe care alegi să-ți listezi produsele. Însă nu include și partea de branding, detalii despre povestea, echipa, etc. Acestea fiind elemente importante când vine vorba de poziționarea în piață față de alți competitori.   Aici, owner-ul este cel care trebuie să aibă grijă de tot ce înseamnă costuri de promovare și branding a magazinului online.    Avantajul major este că poți avea un control asupra elementelor care pot face diferența la nivel de concurență – Povestea brandului, tone of voice-ul, customer service-ul etc. 
Inventar În general, marketplace-urile nu îți oferă posibilitatea unui inventar, ci doar oferă posibilitatea și accesul de a-ți promova produsele către potențialii cumpărători.    Totuși sunt anumite jucători care fac asta – exp: Fulfillment by Amazon (FBA) sau chiar Fulfillment by Emag (FBE) Mai exact, trimiți produsele (stocul) în depozitele lor, iar ei se ocupă de transportul către client și administrarea acestora.În cazul în care magazinul nu vinde produse în sistem dropshipping, atunci ai nevoie de un inventar/ spațiu de depozitare a produselor.    Acest lucru va însemna costuri suplimentare din punct de vedere logistic. 
Costuri generale estimative (inclusiv hosting & mentenanță)Când vine vorba de costuri, marketplace-ul se ocupă de tot ceea ce înseamnă costuri de întreținere și siguranță a site-ului.    Când vorbim de costurile generale, majoritatea acestora operează în sistem de comisionare a tranzacției, media fiind între 5-20%, în funcție de anumite categorii sau produse. În acest caz, ai nevoie de o cantitate mare de listări și tranzacții pentru a genera profit. Aici, costurile sunt un pic mai ridicate, owner-ul fiind responsabil și de costurile pe parte de hosting, administrare platformă etc. În cazul dezvoltării magazinului online, dacă nu ai cunoștințe tehnice, vei avea nevoie de minim un developer care să se ocupe de asta.   Ca și model de business, pentru a avea un magazin online pe o platformă de eCommerce este nevoie de o plată lunară recurentă (ca și un abonament) în funcție de funcționalitățile alese.  
Timp & ComplexitateTimpul de setare și complexitatea acțiunilor sunt relativ simple, majoritatea marketplace-urilor având deja un sistem ușor de parcurs de onboarding Depinde foarte mult de nivelul tehnic al celui care se ocupă de setarea magazinului. Totuși, majoritatea platformelor eCommerce au început să vină cu metode de set-up-uri ale magazinului online mult mai eficiente, economisind astfel timp. (Exp – Shopify, WooCommerce, Wix)
Procesarea plăților/ tranzacțiilorMarketplace-ul are deja integrat soft-ul/sistemul pentru procesarea tranzacțiilor și anume – Ramburs (cash la primirea coletului), Card online – (plata online cu cardul de debit sau credit) și OP – (plata printr-un ordin de încasare prin bancă) sau plata în rate.Metodele de plată sunt în mare parte similare ca și în cazul marketplace-ului, însă procesul este unul mai complex. Mai exact, owner-ul trebuie să aleagă în cunoștință de cauză procesatorul de plăți. (exp – Netopia, Stripe, Shopify Payments etc.)
Livrarea/transportÎn funcție de parteneriat, produsele se pot livra/colecta prin diferite companii de curierat (pe plan local exp – FanCourier, Urgent Cargus etc.)   Multe dintre acestea, pe lângă livrarea clasică, au și opțiunea Click & Collect – (livrarea produselor în stații/containere special amenajate în proximitatea clientului – exp: Easybox, Pachetomate etc.)Aici, owner-ul are libertate deplină de a-și alege firma de curierat prin care vrea să livreze produsele. Chiar dacă procesul pare un pic mai complicat, majoritatea companiilor de curierat sunt pregătite să ofere suport de integrare rapidă pe zona de eCommerce. 

Cum îți dai seama care este opțiunea potrivită pentru tine?

ecommerce sau marketplace

Pentru a alege cea mai bună variantă, este nevoie să luăm în calcul câteva scenarii și zone de business precum:

Obiectivul și puterea de recunoaștere a brandului tău

Dacă ești la început de drum, este nevoie să răspunzi foarte clar la câteva întrebări:

  • Care este obiectivul meu de business? 
  • Îmi doresc să cresc și să dezvolt un brand de renume pe termen lung sau vreau un magazin general prin care să validez câteva produse fără prea multe bătăi de cap?

Acestea sunt doar câteva întrebări care te pot ajuta să stabilești direcția de business pe care vrei să mergi. 

Știm cu toții că partea de recunoaștere și încredere a brandului este esențială pentru a avea succes pe termen lung. 

Marketplace-urile mari locale și internaționale, permit celor care doresc să-și listeze și să vândă produsele pe platforma lor “să sară” peste această etapă. 

De ce? Pentru că – Emag, Amazon, Ebay etc. au deja un nume și o autoritate în piață din punct de vedere al brandului.

Oamenii au devenit foarte confortabili în a cumpăra produse online de la magazine cunoscute, dar sunt încă precauți în a-și introduce informațiile pe site-uri web în care încă nu au încredere. 

Cu toate acestea, există un dezavantaj major în alege un marketplace. Există mai puțin potențial de a te conecta cu clienții într-un mod unic. 

Majoritatea platformelor se concentrează pe clienți și produse, nu pe comercianți (selleri). Așadar, poate fi foarte greu să construiești un brand puternic atunci când toată atenția se concentrează pe produs.

Dacă alegi modelul de a avea un magazin online pe o platformă de eCommerce, atunci ai control complet asupra brandingului și a experienței utilizatorului.

Capacitatea de a crea teme și caracteristici personalizate pentru clienți este foarte atractivă pentru mulți antreprenori. Astfel, dacă ai răbdare și ai un buget pregătit, poți crea cu succes un brand puternic care să te diferențieze ușor de concurență. 

Timpul și bugetul investit (fără bugetul de marketing)

Fiecare antreprenor vorbește și se gândește la timpul și bugetul investit în business. Fiecare caută căi și variante optime pentru a avea costuri operaționale mici, dar și un profit pe măsură. 

Ca și un prim exemplu, pentru un antreprenor fără prea multă experiență și cu un buget limitat, varianta de a vinde produse pe un marketplace poate fi una potrivită din mai multe puncte de vedere. 

Crearea unui profil de vânzător și listarea produselor, necesită puțin timp sau cunoștințe tehnice. Poți începe să vinzi produsele rapid și să ajungi la potențialii clienți într-o piață deja cunoscută.

Economisirea timpului pentru dezvoltare te poate ajuta să găsești noi variante de a mări marjele de profit, dar și testarea mai multor produse. 

Totuși, exista un avantaj competitiv pe care marketplace-urile nu îl au în comparație cu platformele de eCommerce în acest moment.

Dezvoltarea unui magazin online pe o platformă eCommerce te poate ajuta să ai o marjă de profit mai bună 

Așa cum am menționat și mai sus, modelul de business al marketplace-urilor este să perceapă un comision pentru fiecare produs listat de vânzător. Pe termen mai lung și în funcție de nișă/produs, aceste comisioane poate ajunge să însumeze destul de mult, astfel limitând marja de profit. 

Pe de altă parte, dacă brandul tău are succes, platformele de eCommerce creează, în general, marje de profit mai bune, deoarece vei plăti mai puține taxe. 

De menționat este și faptul că, tot în marja de profit, trebuie să iei în calcul și alte costuri tehnice ce pot apărea – costul de angajare/colaborare al unui developer, domeniul site-ului, hosting etc. 

Construirea bazei de clienți și loializarea lor 

ecommerce - baza de date

Construirea unei baze de clienți (și ulterior loializarea lor), este unul dintre principiile de bază pentru orice magazin online. 

Marketplace-urile limitează destul de mult aspecte importante precum – construirea bazei de clienți, personalizarea mesajelor, comunicarea cu ei, dar mai ales loializarea celor existenți. 

Majoritatea utilizatorilor care caută un produs pe un marketplace, se uită și analizează în principal prețul, descrierea și timpul de livrare a produsului. De foarte multe ori, acesta nu știe de la cine cumpără, astfel, dacă prețurile produselor tale listate nu sunt competitive, sunt șanse mari ca acel client să nu se mai întoarcă niciodată. 

Cu ajutorul unui magazin online construit pe o platformă de eCommerce, poți dezvolta și pune la punct un sistem de Customer Service eficient. 

Cu alte cuvinte, ai libertatea de a personaliza experiența brandului cu potențialii cumpărători.

Ramura de customer service poate influența foarte mult imaginea business-ului tău și bineînțeles, poate sta la baza deciziei clientului de a cumpăra de la tine sau de la alt magazin. 

Implementând sisteme de automatizare a comunicării cu baza ta de clienți, precum – notificări pe email, facturarea automată sau chiar LiveChat, pot juca un rol important în scalarea afacerii pe termen lung și diferențierea de competiție. 

Dacă ești curios să citești mai multe, am scris un articol aici.

Costul de marketing

Iată că am ajuns și partea asta. Știm, în continuare bugetul de marketing dă bătăi de cap antreprenorilor. Asta dacă nu ai informațiile corecte, bazate pe o strategie și un plan de marketing bine pus la punct. 

Dar nu despre asta vom detalia acum, ci despre bugetul de marketing investit atunci când alegi dintre un marketplace și o platformă eCommerce. 

Diferența dintre cele 2 este destul de simplă. În general partea de marketing (ca și trafic) este acoperită de marketplace datorită brandingului și notorietății în piață. Exemplu concret – Emag. Sunt sute de mii de utilizatori care accesează site-ul zilnic, ceea ce înseamnă ca sunt șanse mari să ajungă și pe paginile tale de produse. 

La polul opus, pentru varianta de eCommerce – Platforma, unde costurile de marketing pot părea ușor ridicate. Mai exact, este nevoie să investești buget în zone precum – copywriting, content, SEO, Google Ads, Social Media Ads etc. 

Dacă nu ai o echipă internă de marketing sau o agenți cu care să colaborezi, atunci ești în întregime responsabil de propriile eforturi de generare de lead-uri și de marketing.

Concluzie

Sperăm că acest articol te-a ajutat să vezi plusurile și minusurile dintre cele două variante. 

Sfatul nostru este să cauți și să o alegi pe cea care se potrivește cel mai bine priorităților și bugetului tău de business. Totodată, analizează dacă produsele pe care vrei să le vinzi sunt de nișă sau generaliste.

Dacă vrei să începi cât mai repede, să construiești un business în jurul unui produs sau mai multe și nu ai în prezent niciun buget disponibil pentru SEO sau publicitate plătită, atunci poți lua în considerare vânzarea acestora pe un marketplace. 

Dar dacă ești conștient de brand, vrei să iei decizii și dorești să-ți maximizezi profiturile pe termen lung, atunci deținerea unui site web pe o platforma de eCommerce este cu siguranță cea mai bună soluție. 

Totuși, mai există o variantă de mijloc 🙂

Varianta Hybrid – Dacă le poți alege pe amândouă, atunci de ce nu? 🙂

ecommerce - loializare clienti

În ultimii ani, multe magazine online au trecut de o anumită stabilitate din punct de vedere financiar și de business și au ales să dezvolte o strategie omnichannel, adică să vândă pe mai multe canale. 

Cu alte cuvinte, poți alege să vinzi produsele atât prin site-ul propriu, cât și printr-un marketplace. 

Aici, ai o variantă sustenabilă și eficientă, în care să listezi pe marketplace produsele care au cea mai bună tracțiune din punct de vedere – cost, popularitate, tip de produs. 

Astfel, promovarea și listarea simultană a produselor atât pe site-ul propriu cât și pe un marketplace, poate duce la o creșterea accelerată a afacerii.

Dacă simți că în 2023 a venit momentul să-ți duci business-ul la următorul nivel, dar încă nu ai idee cum să faci asta, atunci hai să stăm de vorbă! 

Pentru un timp limitat, îți oferim un audit gratuit în care analizăm totul de la pâlnia ta de vânzare existentă și punctele în care se blochează conversiile, până la noi oportunități de canale și tactici de marketing. 

How to choose the right therapist instagram post

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *