Din 24 februarie 2022 încoace am auzit în rândul antreprenorilor/marketerilor care dezvoltă online afaceri eCommerce (și nu numai) observații de genul:
Ce comunic online în perioada aceasta?
Ce să fac la nivel de marketing online? Să mă opresc din activitățile planificate deja? Să micșorez bugetele?
Am atâtea idei si initiative de promovat dar parca se simte cringe sa le postez acum…
Cum fac sa fiu relevant pentru audiența mea în această perioadă fără să dau cu bâta-n baltă la nivel de comunicare?
Sunt observații importante la care nu există un răspuns universal perfect.
Războiul are multe fețe și se vede diferit prin ochii (minții) celor care îl privesc. Pentru cei care nu sunt implicați direct în războiul dintre Ucraina și Rusia, cei care nu trebuie să meargă să lupte, să își părăsească țara, războiul se vede și se simte altfel.
Ospitalitatea românilor și a multor țări europene a ieșit la suprafață. Oamenii nu au uitat să fie oameni, iar marile branduri s-au implicat și ele în a pune presiune asupra opiniei publice dar și pentru ajuta concret. Unele dintre ele s-au distanțat deja de Rusia și au pus anumite interdicții.
Am urmărit cu atenție situația din domeniu. Așa că hai să vedem în acest articol cum se vede situația actuală prin intermediul marilor branduri din lume, a companiilor din România, ai agenției noastre și mai ales: ce poți face tu ca să calibrezi partea de marketing online a afacerii pe care o dezvolti/promovezi, în această perioadă?
Marketing online actual pentru marile branduri din lume
Formula 1
Primul brand care a reacționat și a eliminat Rusia din circuitul FIA Formula 1 World Championship a fost Formula 1.
Ei au postat pe pagina lor de Facebook :
Reacțiile nu au contenit să apară, iar inițiativa lor să fie susținută de toată lumea.
Google – Alphabet Inc
Google s-a alăturat și el în rândul marilor branduri. Luni, 1 martie, au anunțat că blochează canalele de Youtube ale publicațiilor Russia Today și Sputnik pe întreg teritoriul european.
Nu s-au oprit aici! Au întrerupt monetizarea mass-media rusă finanțată de stat și au interzis magazinelor să difuzeze reclame prin intermediul Google.
Mai mult, mass-media rusă nu poate realiza reclame prin Google și nu pot folosi serviciile Google Search și Gmail a declarat purtătorul de cuvânt Michael Aciman.
Au luat măsuri și în legătură cu Google Maps. Au dezactivat la nivel global funcția de monitorizare a traficului din Google Maps și informațiile actualizate în timp real despre cât de aglomerate sunt locurile, precum magazinele și restaurantele din Ucraina, pentru siguranța comunităților locale din țară, după ce s-a consultat cu surse, inclusiv cu autoritățile regionale.
Ford
Ford a suspendat operațiunile limitate din Rusia și a luat măsuri pentru a sprijini Fondul de ajutor Global Giving Ukraine.
Declarația menționează că Ford și-a „terminat în mod semnificativ operațiunile din Rusia” în ultimii ani, care constă acum în producția de furgonete comerciale și vânzări în Rusia printr-un interes minoritar în societatea comună Sollers Ford.
„Deși nu avem operațiuni semnificative în Ucraina, avem un contingent puternic de cetățeni ucraineni care lucrează la Ford în întreaga lume și vom continua să îi sprijinim în acest timp”, a adăugat Ford, menționând că Fondul său Ford va câștiga 100.000 de dolari, donație către Fondul de ajutor Global Giving Ukraine.
—E.J. Schultz
Shell
Shell intenționează să părăsească parteneriatele de capital deținute cu entitățile Gazprom. Într-o postare pe blogul lor cei de la Shell au declarat că:
„Decizia noastră de a părăsi este una pe care o luăm cu convingere”, a spus van Beurden. „Nu putem – și nu vom rămâne – pe loc. Accentul nostru imediat este siguranța oamenilor noștri din Ucraina și sprijinirea oamenilor noștri din Rusia. În discuții cu guvernele din întreaga lume, vom analiza și implicațiile detaliate de afaceri, inclusiv importanța aprovizionării sigure cu energie pentru Europa și alte piețe, în conformitate cu sancțiunile relevante.”
Shell deține o participație de 27,5% în Sakhalin-2, joint venture cu Gazprom, un proiect integrat de petrol și gaze situat pe insula Sakhalin. Alte interese de proprietate sunt Gazprom 50%, Mitsui 12,5%, Mitsubishi 10%.
Walt Disney Co.
Walt Disney Co. a declarat că nu își va lansa viitoarele proiecte în Rusia, „având în vedere invazia neprovocată a Ucrainei și tragica criză umanitară”.
Acest fel de boicot va include lansarea Pixar Animation Studios , Turning Red .
Mai mult, studioul a promis că va ajuta în furnizarea de „ajutor urgent și alte asistențe umanitare refugiaților”.
Netflix refuză să difuzeze canale de stat rusești
„Având în vedere situația actuală, nu avem de gând să adăugăm aceste canale la serviciul nostru”, a oferit un purtător de cuvânt Netflix într-o declarație pentru The Hollywood Reporter.
Airbnb oferă locuințe pentru refugiații ucraineni
Airbnb oferă locuințe gratuite pe termen scurt pentru până la 100.000 de refugiați ucraineni care fug de invazia rusă a țării lor și va colabora cu statele europene vecine pentru a oferi sejururi pe termen lung. Liderii companiei cu sediul în San Francisco, inclusiv CEO-ul Brian Chesky, au scris guvernelor Poloniei, României, Germaniei și Ungariei oferind sprijin pentru refugiați, potrivit unui comunicat al Airbnb. Locuințele vor fi finanțate de companie, donatori și gazde de pe platformă. În timp ce criza este încă în desfășurare, peste 300.000 de ucraineni au plecat în urma invaziei Rusiei, iar Comisia Europeană estimează că numărul ar putea crește la milioane.
Companiile din România s-au implicat și ele în ajutorarea ucrainienilor.
Medicover
”Medicover România vine în sprijinul mamelor ucrainene refugiate cu consultații gratuite de pediatrie și monitorizare sarcină.
În vremuri greu încercate, speranța se naște din grija pentru aproapele nostru. Speranța de mai bine, speranța unei noi vieți.
Suntem alături de femeile ucrainene însărcinate care s-au refugiat în România și le punem la dispoziție gratuit servicii de monitorizare a sarcinii în toată rețeaua națională de clinici și spitale Medicover precum și în Spitalul Pelican, centrele medicale Phoenix, Iowemed, Dr Luca, Mediplus. Serviciile puse la dispoziție gratuit constau în consultații și ecografii necesare în urmărirea sarcinii.
În clinicile și spitalele Medicover din București, Oradea, Iași, Constanța, Timișoara, medicii noștri pediatri îi vor consulta gratuit pe copiii din familiile ucrainene nevoite să se refugieze în România.
În majoritatea locațiilor Medicover din orașele mari, personalul medical este vorbitor de limbă engleză, iar în unele locații din București și de limbă ucraineană.
Aceste servicii pot fi accesate în mod gratuit în baza pașaportului sau a buletinului ucrainean.
Pentru informații, contactați-ne la numărul de telefon 021 9896.
Orange, Vodafone și Telekom
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
”Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași își declară solidaritatea față de Ucraina și pune la dispoziție spații de cazare, hrană, consiliere psihologică și facilitarea serviciilor medicale pentru 50 de studenți și cadre didactice din Ucraina, precum și pentru familiile acestora.”
Mai multe detalii aici .
Clienții DAR Media au venit și ei cu ajutor pentru refugiații ucrainieni
Când vine vorba de activități marketing online pentru această perioadă, clienții noștri comunică despre cum răspund situației actuale.
Conacul Archia
Produse lactate Torockoi
Partea umana a brandurilor și-a spus cuvântul. Când viața semenilor noștri este pusă în pericol, ajutorul marilor branduri este necesar. Cu toții avem campanii de marketing și obiective de atins, dar, înainte de toate suntem oameni și nu putem închide ochii la asemenea evenimente cu un impact emoțional și material puternic.
Ce facem noi în agenția DAR Media zilele acestea?
Suntem alături de clienții noștri, atât la nivel moral cât și practic. Personalizăm comunicarea și campaniile de marketing online pe fiecare brand în parte. Ajustăm tonul vocii brandului pe perioada actuală și căutăm să nu ignorăm situația dar nici să facem ca toată comunicarea să orbiteze în jurul subiectului Rusia-Ucraina sau să se oprească de tot. Nu e asta soluția.
De asemenea, suntem cu ochii pe campanii, ajustăm bugetele și acțiunile de marketing continuu. Pe unele conturi se observă o scădere a traficului sau vânzărilor în timp ce în alte conturi situația e stabilă.
Nu în ultimul rând, ne sprijinim vecinii ucrainieni prin acțiuni individuale și de echipă.
Acum hai să trecem la partea cea mai importantă a acestui articol:
Ce poți face la nivel de marketing online pentru afacerea ta, în această perioadă?
1. Ai grijă de tine, ca om, apoi ca antreprenor/marketer
Asta presupune să te focusezi pe calm, luciditate, pe a te informa din surse relevante, pe a aduce bunătate în relațiile cu ceilalți și a face tot ce îți stă în puteri în contextul actual.
2. Păstrează-ți focusul pe obiectivele tale de marketing și de business, fără să ignori ce se întâmplă acum.
Situația actuală exercită o ”gravitație” masivă zilele acestea. O simțim și noi. Îți vine să iei telefonul să tot verifici știrile, să dezbați ce se întâmplă, să dai scroll în feed-ul de Facebook. Iar toate aceste acțiuni îți solicită atenția și energia care sunt limitate. Tu decizi în ce direcții le îndrepți.
3. Ajută refugiații ca business și ca om, dacă poți.
Ca business poți face campanii pe conturile de social media în care să sprijini refugiații donând efectiv produsele tale (dacă răspund nevoilor acestora) sau un anumit procent din încasările tale care să meargă către cauze dedicate subiectului.
Fă-o dacă ai convingerea că vrei să faci asta pentru ei și nu pentru a atrage ”viralitate” pentru brandul tău.
Dacă vrei să ajuți și tu, personal uite câteva grupuri de interes pe acest topic:
- Ajutor pentru Ucraina
- Refugiati din Ucraina
- Uniți pt. Ucraina – vama Siret, SV / Об’єднані для України! Митниця Сірет
4. Comunică cu empatie în situația actuală
În timp ce unele afaceri aleg să vorbească deschis despre ”război”, altele aleg să folosească un limbaj de cu mai puțină încărcătură emoțională: ” situația actuală”, ”context dificil” etc. Alege varianta potrivită pentru tine și susține-o.
5. Redu din complexitatea activităților de marketing dacă asta e justificat. Păstrează activitățile esențiale care aduc leaduri și vânzări.
Evaluează ce funcționează și ce nu la nivel de marketing online acum. E posibil să nu mai vrei să te extinzi cu 2-3 canale de marketing noi, așa cum ți-ai planificat. Dar care sunt cele 20 % din activitățile care potrivit Principiului lui Pareto îți aduc 80 % din rezultate, pe canalele actuale? Consolidează-le pe acestea.
Sugestie: ține cont de fidelizarea clienților tăi și consolidarea legăturii cu aceștia.
6. Optimizează ceea ce ai și monitorizează cu atenție situația. Continuă să investești în dezvoltarea afacerii tale.
După cum o arată cifrele, să atragi oameni noi în magazinul/site-ul tău va fi mai scump și mai dificil. Feed-ul de Facebook de exemplu este tot mai mult inundat de știri despre Ucraina. Așadar ce poți face este să optimizezi ce se întâmplă în primul rând în ”hub-ul tău central”: site/magazin online + listă de abonați. Acordă atenție erorilor din site, vitezei de încărcare sau optimizează paginile de produs, checkout sau de cumpărare astfel încât experiența de navigare să fie cât mai plăcută, utilă și relevantă pentru vizitatori.
Evită să iei decizii strategice pripite sau să sari dintr-o tactică de marketing în alta fără să ai date concrete.
Mai multe despre asta am scris în articolul [Ecommerce tracking in Google Analytics] 5 metode simple prin care să îți urmărești vânzările magazinului tău online
Și nu în ultimul rând, nu ”îngheța” activitățile de marketing și de dezvoltare a afacerii tale. Chiar dacă anumite activități se vor reduce vei avea altele de care te poți ocupa. De exemplu dacă deci să rămâi momentan cu același buget, poți decide să auditezi între timp magazinul online și să-l optimizezi pentru a îmbunătăți viteza de încărcarea, experiența utilizatorilor și rata de conversie.
În concluzie
Chiar dacă situația actuală din Ucraina ne creează emoții puternice sau ne scoate serios din zona de confort, la nivel de marketing online sunt suficiente lucruri pe care încă le poți face. Concentrează-te pe acestea. Clienții tăi, afacerea ta și comunitatea pe care o impactezi îți vor mulțumi pentru asta.
PS: Tu cum faci marketing online în contextul actual? Hai să povestim mai multe în secțiunea comentariilor.