Postările tale de pe Facebook ajung la prea puține persoane?
Simți și tu că în ultima vreme parcă postezi degeaba pe Facebook? Ai sute sau chiar mii de urmăritori, dar când postezi ceva, parcă toți dispar, așa-i? De multe ori poate că poți număra pe degete persoanele care îți văd postările. Nici nu mai discutăm despre cele care îți dau like sau care comentează…
Știu, e frustrant. Dar de câțiva ani, chiar și cele mai mari branduri eCommerce din lume, precum Amazon, Aliexpress, eBay sau eMag au dificultăți în a-și menține un reach bun al postărilor organice.
Dacă încă nu te-ai prins, în acest articol vom vorbi despre postările organice pe Facebook și despre impactul lor asupra utilizatorilor. Mai concret, vreau să analizăm împreună dacă postările pe Facebook mai funcționează în 2023, de ce a scăzut reach-ul organic în ultimii ani și cel mai important, vreau să îți ofer
7 metode prin care să crești reach-ul magazinului tău online.
Deci… Să începem!
Ce este impactul organic, aka „reach organic”?
Reach-ul organic se referă la numărul de persoane care văd postările tale pe Facebook, fără să investești în reclame plătite. De obicei, aceste persoane se numără printre urmăritorii paginii tale.
Din păcate, aproape niciodată nu vor vedea o postare toți urmăritorii tăi. Nici pe departe…
Între 2018 si 2022, media reach-ului organic pe Facebook a fost de 5.5%. Adică, dacă pagina ta are în momentul de față 1000 de urmăritori, postările tale vor fi văzute de aproximativ 55 de persoane. Sigur, cifrele pot să difere de la o pagină la alta.
Cum ajută reach-ul organic magazinul tău online?
Dacă te gândești că nu se mai merită să îți bați capul cu Facebook-ul, aș zice să te gândești mai bine.
Conform DataReportal, în 2022 România avea 9,9 milioane de utilizatori pe Facebook. În plus, 91% din toți utilizatorii de internet din România au intrat pe Facebook cel puțin o dată pe lună. Facebook rămâne platforma preferată a românilor. Așa că, de ce să nu profiți de asta?
Dacă ai un magazin online, cred că știi deja că un aspect foarte important de care trebuie să ții cont este Customer Lifetime Value (CLV). Adică, valoarea totală a comenzilor unui client pe o perioadă mai lungă de timp.
Și cine sunt acei clienți care cumpără de multe ori fără să te chinui să le vinzi?
Fanii…
Ca și magazin online, ai nevoie de fani. Uită-te la toate brandurile mari din lume și chiar din România. Uită-te la tine, ca și client. Sunt sigur că atunci când ai de cumpărat un gadget, preferi un anumit magazin în favoarea altuia. Chiar dacă poate e puțin mai scump. Dar în ochii tăi, acel magazin e de încredere.
Exact așa trebuie să fie văzut și magazinul tău în ochii clienților.
Încredere = creșterea ratei de conversie.
De obicei, încrederea nu se construiește doar prin reclame plătite, ci mai degrabă prin menținerea unei relații de lungă durată cu clienții tăi. Iar asta o poți face combinând diferite metode de marketing, precum reclamele, postările organice, follow-ups sau testimonialele.
Postările organice pe Facebook, în special cele care oferă sfaturi și informații gratuite, dar și cele de tip testimonial, vor solidifica încrederea fanilor în brandul tău, construind o comunitate puternică în jurul afacerii tale. Mai mult decât atât, dacă oferi valoare prin postările tale în mod constant, crești șansele ca aceste postări să fie distribuite de către fanii tăi. Iar asta duce într-o singură direcție: mai multe vânzări pentru magazinul tău.
Funcționează postările organice pe Facebook în 2023?
E adevărat… S-au schimbat o mulțime de lucruri în algoritmul Facebook de-a lungul anilor.
În 2009, algoritmul Facebook prioritiza postările cu cele mai multe like-uri.
În 2016, acesta a învățat să prioritizeze postările unde utilizatorul petrecea cel mai mult timp, indiferent dacă dădea like sau nu.
În 2018, Mark Zuckerberg anunța că Facebook va prioritiza postările care încurajează conversațiile între persoane și postările din partea prietenilor, familiei și a grupurilor. Poți vedea anunțul aici.
Toată această evoluție a algoritmului are două scopuri:
- Să țină utilizatorii cât mai mult timp pe platformă pentru a le afișa cât mai multe reclame.
- Să oblige afacerile să plătească pentru promovare, dacă vor ca postările lor să apară în news feed-ul mai multor persoane (inclusiv din cadrul urmăritorilor proprii).
Totuși, această schimbare nu a făcut imposibilă promovarea gratuită a magazinelor online. Ba chiar, dacă o privim din alt unghi, nu a făcut decât să forțeze afacerile să creeze mesaje mai personale și mai interactive. Deci, calitatea conținutului de pe Facebook a crescut.
Dacă în 2009 puteai să postezi o simplă poză cu un tricou și aceasta să fie distribuită de sute de ori, aducând totodată vânzări cu grămada, în 2023 nu mai e suficient.
Un studiu efectuat de EdgeRank arată că la începutul anului 2012, reach-ul organic era de aproximativ 16%. În doar doi ani, în 2014 ajunsese la 6,5%, urmând ca în 2016 să atingă un minim record de aproximativ 4%.
Totuși, vestea bună e că de atunci, reach-ul organic a început să crească. Cum am spus și la început, din 2018 până în 2022, media reach-ului organic a fost undeva la 5,5%.
Paginile creează conținut mai relevant și de calitate superioară și au început să interacționeze mai mult cu fanii. Se pare că planul lui Mark a funcționat. Acum utilizatorii văd mai multe postări care încurajează conversațiile.
Ce factori influențează reach-ul organic pe Facebook?
Există o mulțime de factori care influențează reach-ul organic. În bine sau în rău… Și algoritmul nu e deloc ușor de descifrat, în caz că vrei să găsești niște „hack-uri”.
Așa că, rămânem la lucrurile simple, dar sigure. Iată ce îți poate influența reach-ul pe Facebook:
- Tipul de conținut;
- Calitatea conținutului;
- Interacțiunea cu fanii (sau lipsa ei);
- Ora la care se postează;
Cum poți îmbunătăți reach-ul organic al paginii tale?
Nu e nimic complicat în a menține un reach bun al postărilor tale. Dar ce-i drept, necesită destul de mult timp și foarte multă atenție. Respectă următoarele sfaturi și vei fi ok:
- Construiește un plan de conținut axat pe Avatarul Clientului. Dacă ai un magazin online, ar trebui să ai avatarul clientului foarte clar stabilit. Află cine este clientul tău ideal, cum se comportă în mediul online, de la cine cumpără și care sunt tipurile de conținut pe care le preferă. Apoi, construiește un plan de postări zilnice pe baza acestor informații. Astfel, te vei asigura că execuți punctul 2 ca la carte.
- Creează conținut de calitate, specific pentru audiența ta. Practic, dacă magazinul tău vinde accesorii de telefoane pentru femei, nu te chinui să faci o postare în care să arați că husele tale protejează telefonul de praful de pe șantier. Axează-te pe avatarul tău de client și creează postări de interes pentru acesta.
- Testează toate tipurile de conținut. Nu te limita doar la poze cu o scurtă descriere. Folosește toate uneltele puse la dispoziție de Facebook. Încearcă să postezi cât mai des pe Stories și Reels. O dată la ceva timp, mai pune câte un video sau un carusel. Poate că din când în când, vrei să scrii un simplu text, gen Tweet. Just do it! Ar trebui să faci asta din două motive: în primul rând, algoritmul Facebook va observa că postezi diversificat și te va răsplăti cu un reach mai bun. În al doilea rând, vei avea posibilitatea să analizezi ce tipuri de conținut preferă audiența ta și să te axezi mai mult pe acelea.
- Interacționează cu fanii. Repede. Dacă cineva comentează la o postare, încearcă să îi răspunzi cât mai rapid. Dar nu răspunde sec cu „mulțumesc” sau un emoji, ci transformă acel comentariu într-o conversație cu persoana respectivă. Pune-i o întrebare la finalul comentariului pentru a o încuraja să îți răspundă mai departe.
- Postează atunci când audiența ta este online. Aici, părerile sunt împărțite. Sunt specialiști care spun că cel mai bun moment pentru a posta este dimineața, cu puțin înainte de ora 09:00. Alții zic că între orele 17:00 – 19:00, deoarece majoritatea persoanelor termină munca și se relaxează. Sfatul meu este să testezi diferite ore ale zilei timp de câteva săptămâni. Așa vei afla când sunt urmăritorii tăi online pe Facebook și vei programa postările viitoare la orele respective.
- Creează postări care încurajează interacțiunile și distribuirile. Toți visăm la acea postare virală. Dar rareori se întâmplă în realitate, mai ales în cazul afacerilor. Totuși, încearcă să oferi valoare cu fiecare postare pentru a încuraja distribuirile. Iar textele ar trebui să fie scrise în așa fel încât să determine cititorii să intre în discuții cu tine, în căsuța de comentarii.
- Combină postările organice cu reclamele plătite. Aud deseori de la clienții mei întrebarea: „Ar trebui să postez în fiecare zi pe Facebook sau mai degrabă să investesc niște bani în reclame?”. Iar eu le răspund de obicei cu „Da!”. Renunță la gândirea de tipul „sau” și concentrează-te pe „și”. Postează în fiecare zi pe Facebook și investește bani în reclame. Dacă nu știi ce fel de reclame ar trebui să folosești, pur și simplu analizează ce postări organice funcționează cel mai bine și transformă-le în reclame plătite.
Dacă urmezi procesul de mai sus, sunt convins că poți construi o strategie solidă de promovare pe Facebook folosindu-te de reach-ul organic. Mai ales dacă incluzi postările organice în Călătoria Clientului (aka Buyer Journey).
Știu că la prima vedere pare imposibil să menții ritmul pe termen lung, dar poți lua în considerare să delegi acest proces unui angajat sau unui freelancer.
Ce fac, însă, majoritatea proprietarilor de magazine online (sper că nu și tu…) este să renunțe înainte să înceapă. Nu oferă nicio șansă postărilor organice pe Facebook, deoarece pare că e prea multă muncă pentru prea puține rezultate.
Dar într-o strategie completă de marketing digital, reach-ul organic poate fi secretul pentru a-ți fideliza clienții și a crește încrederea brandului tău. Și după cum observi în graficul de mai sus, poți folosi Social Media (inclusiv Facebook) pentru fiecare etapă din Călătoria Clientului.
Dacă vrei să îți îmbunătățești prezența pe Social Media, dar nu știi de unde să începi, te ajutăm noi. Pentru că ai citit articolul până la final, îți ofer un Audit Gratuit al prezenței brandului tău în Social Media.
Tot ce trebuie să faci este să dai click pe link-ul de mai jos și să completezi formularul. –
Ține cont că postările organice pe Facebook nu sunt singura metodă de promovare în mediul online. Am scris un articol cu o mulțime de alte strategii concrete și eficiente de digital marketing pentru magazinele online. Dacă vrei să ai o strategie variată de promovare a afacerii tale, aruncă o privire AICI.
Suntem curioși. Tu cât de des postezi pe Facebook? Lasă-ne un comentariu mai jos.