Știai că 55% din acțiunile de marketing sunt digitale? Iar cheltuielile totale pentru digital marketing în 2021 au fost de 436 de miliarde de dolari, comparativ cu publicitatea offline, de 196 de miliarde de dolari?
Luând în calcul că business-urile au început să investească mai multe resurse în promovarea digitală, acest lucru arată că digital marketing a devenit o unealtă esențială în generarea rezultatelor în afacerile eCommerce.
Însă…cum poți să-ți promovezi business-ul astfel încât să obții cele mai bune rezultate, fără să risipești resurse financiare?
Asta vom discuta în articolul de azi. Vei descoperi cele 3 metode de promovare în digital marketing, precum și 42 de strategii acționabile, pe care să le aplici pe canalele cele mai potrivite pentru afacerea ta eCommerce.
3 moduri de a atrage clienții în magazinul tău online
Înainte să discutăm despre canale specifice de social media, trebuie să înțelegem modurile generale prin care putem atrage clienți pe site-ul nostru. Cunoscând fiecare modalitate, putem să prioritizăm o anumită strategie și să investim mai mult timp și resurse ca să o implementăm.
La nivel de bază, toate metodele de promovare pentru o afacere eCommerce pot fi încadrate în 3 categorii principale:
- Canale plătite;
- Canale organice;
- Recomandări.
Odată ce stabilești categoriile generale, poți veni cu noi tactici și metode mai specifice prin care să atragi potențiali clienți.
De exemplu, să spunem că vrei să implementezi email marketing în afacerea ta. De aici, putem pleca cu strategii mai concrete:
- Conectează softul de email marketing cu platforma eCommerce, ca să poți segmenta oamenii să intre în campanii specifice, în funcție de acțiunile făcute pe site.
- Ai observat că ai foarte multe adăugări în coș, dar fără să finalizeze comanda. Creează o serie de emailuri cu scopul de a readuce omul pe site să finalizeze comanda.
- Poate magazinul tău este la început și are nevoie de mai multă credibilitate. Creează o serie de emailuri prin care ceri feedback-ul clienților pe produsul comandat și îl afișezi pe site.
- Mulți oameni adaugă produse la favorite și uită de ele. Atunci când acel produs e la reducere, creează emailuri care să anunțe oamenii că produsul favorit are preț redus.
Acestea sunt doar câteva idei pe care le poți face cu email marketing. Mai departe vom lua fiecare modalitate de promovare online și primești câte 3 metode eficiente la fiecare, pe care le poți implementa chiar de mâine.
42 de strategii concrete și eficiente pentru digital marketing
1. Facebook Ads
Chiar dacă unele surse zic că Facebook nu mai aduce rezultate, multe afaceri fără magazin fizic ar da faliment într-o lună dacă nu s-ar promova prin Facebook Ads.
Aceasta încă este una dintre cele mai bune platforme de marketing atât pentru afacerile B2B, cât și pentru cele B2C. În ultimii ani, reach-ul organic pe Facebook a scăzut, însă campaniile de promovare care au o strategie în spate și se optimizează constant aduc rezultate foarte bune. Inclusiv unul din clienții noștri pe nișa fashion a avut încasări de 63,295.30 lei (ROAS 9.10) prin Facebook Ads.
3 tactici de Facebook Ads care merg aplicate pe orice cont:
- Testează, testează și testează! Audiențe, texte și creative. Doar așa vei ajunge să descoperi ce merge mai bine la audiența ta și ce nu aduce rezultate.
- Încearcă să faci câteva campanii și ad sets pentru audiențe lookalike cu cei care au cumpărat deja de la tine.
- Asigură-te că ai o ofertă irezistibilă de promovat, care atrage atenția clienților.
2. Google Adwords
O campanie PPC bine implementată poate aduce foarte multe conversii. Așa a obținut unul din clienții noștri din nișa fashion 83.699 lei încasări (ROAS 18,32) doar prin Google Ads.
Cu toate acestea, fiecare click costă și, dacă nu e gestionată cum trebuie campania, costurile devin mai mari decât rezultatele. De aceea, asigură-te că ai toate informațiile necesare să poți crea o campanie de google ads eficientă. Sau externalizează această sarcină.
3 strategii de Google Ads pe care le poți implementa chiar de azi:
- Folosește long-tail keywords. Oamenii caută foarte rar doar 1-2 cuvinte pe Google, de aceea ai avea șanse mai mari să atragi mai multe leaduri, dacă folosești keywords lungi.
- Optimizează pagina pe care ajunge traficul (Landing page-ul). De exemplu, dacă cineva a căutat pe Google ”sac 10 kg pământ pentru cactuși și suculente”, asigură-te că pagina pe care intră este relevantă și oferă ceea ce caută persoana respectivă.
Un alt lucru pe care îl poți face e să pui un banner pe site cu reduceri sau cu transport gratuit pe o perioadă de timp limitată. Acest lucru îl va motiva pe potențialul client să stea mai mult pe site și să vadă ce alte produse mai oferi.
- Măsoară indicatorii de performanță și optimizează reclamele astfel încât să fie cât mai aproape de obiectivele stabilite.
3. TikTok Ads
Conform TikTok, în 2021, aplicația a avut un miliard de utilizatori activi în fiecare lună. În cadrul aceluiași an, un raport Forbes a susținut că TikTok a avut mai multe descărcări decât orice altă aplicație din întreaga lume.
Practic, afacerea ta are nevoie de un cont TikTok cât mai repede (dacă audiența ta se află pe TikTok). Fiind o platformă foarte accesibilă, ar trebui să o iei în considerare în strategia de marketing.
Deci, de unde începi când vrei să faci TikTok Ads?
- Folosește reclame tip catalog. Acestea funcționează foarte bine pe TikTok și aduc mai multe vânzări.
- Înțelege trendurile de pe TikTok. Spre deosebire de alte canale de social media, aici trendurile joacă un rol foarte important. Prin urmare, înțelegerea unui meme sau a unui dans foarte popular te ajută să te integrezi în lumea TikTok.
La fel ca Instagram, hashtag-urile sunt un instrument de marketing relevant. De exemplu, categoria #dance are peste 340 de miliarde de vizualizări și este adesea sursa diferitelor provocări și dansuri unice.
- Vino cu mesaje emoționante și autentice, specific create pentru audiența ta.
4. YouTube Ads
Fiind al doilea cel mai popular motor de căutare la nivel mondial, YouTube este una dintre cele mai puternice platforme pentru afacerile online.
Cu aproape două miliarde de utilizatori care se conectează în fiecare lună, platforma are o capacitate extraordinară de a ajuta brandurile să atragă noi audiențe și să crească numărul de abonări.
De asemenea, YouTube este una dintre cele mai rentabile opțiuni pentru a crea o campanie de marketing:
CPV mediu: 0,12 RON
Rata medie de vizualizare: 31,9%
CTR mediu de vizualizare: 0,514%
Ce trebuie să faci dacă vrei să te promovezi prin YouTube Ads:
- Afișează numele brandului tău și logo-ul pe tot parcursul reclamei de YouTube.
- Testează o varietate de hooks diferite în reclame. Astfel, vei găsi varianta cea mai potrivită pentru audiența ta și ce-ți aduce cele mai bune rezultate.
- Ia în calcul reclamele de YouTube pentru brand awareness. Reclamele video pot crește gradul de brand awareness cu 170%, favorabilitatea brandului cu 500% și intenția de cumpărare cu 270%.
5. Advertoriale în presă
Avantajele advertorialelor, în comparație cu reclamele plătite în general, sunt că informația prezentată nu dă impresia că faci o vânzare directă. Ci are rolul de a oferi valoare și explicații utile despre produs, serviciu sau nișă.
De asemenea, creează brand awareness și aduce leaduri deja interesate de ce oferă afacerea ta, pentru că deja au avut o interacțiune cu tine, prin intermediul unei resurse de încredere pentru ei.
3 strategii pe care le poți implementa:
- Alege resursa cea mai potrivită să postezi advertorialul: de la reviste tipărite, mass-media online, ziare sau alte publicații. Ține cont de audiența țintă și preferințele acesteia.
- Fii atent la ce tip de conținut pregătești, astfel încât să rămâi în mintea cititorului și să-i oferi informații și idei utile.
- Folosirea advertorialului nu înseamnă doar explicarea produselor sau serviciilor pe care le oferă afacerea ta. Ci ar trebui să transmită informații elementare despre produs/serviciu/nișă, fără să fie focusat doar pe vânzare.
6. Postările organice pe social media
A avea o strategie și un plan de acțiune, bazat pe obiectivele afacerii tale, este esențial pentru a vedea rezultate în social media.
Cu toate acestea, chiar și cu un plan de acțiune bine stabilit, trebuie să creezi postări și conținut pe rețelele sociale, care vorbesc cu publicul tău țintă și îi inspiră să adopte anumite acțiuni.
3 tactici pe care să le aplici în postările organice de social media:
- Împărtășește poveștile de succes de la clienții tăi mulțumiți. Acest lucru îi va ajuta să-și imagineze cum ar arăta viața lor dacă ar profita de produsele sau serviciile tale.
- Fă research și învață cum vorbesc clienții tăi ideali pentru a-și transmite nevoile și folosește același limbaj în postările tale.
- La sfârșitul textului sau video-ului, include un îndemn la acțiune (CTA). Fără unul, majoritatea oamenilor nu vor lua nicio măsură după ce parcurg conținutul, chiar dacă le-a plăcut și au obținut valoare din acesta.
7. SEO (Search Engine Optimisation)
SEO este un factor foarte important, ce ajută oamenii să-ți găsească site-ul mult mai ușor pe Google. Și poți face asta scriind conținut bazat pe cuvinte-cheie, folosind link-uri interne și externe și oferind o experiență plăcută pe site-ul tău.
Dacă ai nevoie de o modalitate de promovare de lungă durată și rentabilă, atunci SEO este pentru tine. În timp ce campaniile PPC trebuie reînnoite, iar costurile fluctuează, SEO nu te costă nimic și oferă mai multă încredere oamenilor atunci când site-ul tău se află pe prima pagină.
3 strategii pe care le poți aplica:
- Mai întâi de toate, axează-ți conținutul pe oameni, apoi optimizează-l pentru motoarele de căutare.
Algoritmul Google devine mai inteligent pe zi ce trece și continuă să se alinieze mai bine gândirii noastre. Acestea fiind spuse, nu există nicio o formulă magică care să depășească un motor de căutare. De aceea, ai grijă să creezi conținut valoros pentru oameni, nu doar pentru optimizare.
- Utilizează cuvintele cheie oriunde se potrivesc în conținut, cu condiția ca textul să fie fluent, nu forțat.
- Obține link-uri externe relevante, de la alte website-uri, ca să arăți algoritmului că ești o sursă importantă pentru audiența ta.
8. Email Marketing
Chiar și după atâția ani, e-mailul continuă să fie unul dintre cele mai bune modalități de marketing pentru afaceri online.
Îl poți folosi pentru a construi încredere, pentru a obține feedback, pentru a anunța noi funcții, pentru a face clienții să revină pe site și multe altele. De asemenea, emailurile aduc vânzări la zero costuri. Aici ai un exemplu cu un client de-al nostru, care a încasat 323.927,14 lei în doar 6 luni, prin Email Marketing.
Dar, cu miliarde de e-mailuri trimise în fiecare zi, trebuie să depui un efort mai mare ca să ieși în evidență în fața cititorilor tăi, să le menții interesul și să-ți îndeplinești obiectivele de marketing.
Cum creezi un plan de email marketing eficient:
- Segmentează baza de date a abonaților.
E-mailul poate fi folosit pentru mai multe tipuri de campanii de marketing: întâmpinarea clienților noi, informații utile, lansări de funcții, anunțarea unor promoții speciale și multe altele. Dar poți folosi aceste strategii doar segmentând lista.
- Creează engagement cu abonații inactivi.
Deși este important să obții un flux constant de clienți noi, nu uita de cei existenți! De multe ori, poți să-i faci mai activi cu o ofertă atrăgătoare sau cu o reducere personalizată.
- Ai grijă de leadurile noi.
Un nou abonat la lista ta de e-mail poate deveni foarte ușor un client. Cu e-mailurile ce construiesc încredere și dorință, ai mai multe șanse să scurtezi procesul de călătorie a clientului.
9. Guest posts
Dacă te-ai hotărât să faci marketing prin conținut, atunci cu siguranță vrei să oferi și guest posts (adică tu creezi un articol de blog, pe care îl postezi pe site-ul altcuiva și te adresezi audienței gazdei).
Articolele de blog postate pe alte site-uri sunt o modalitate excelentă de a crește brand awareness, deoarece conținutul ajunge la un public nou, interesat de nișa ta.
Acești noi cititori îți pot vizita site-ul și se pot abona la lista de emailuri, sau la alte resurse gratuite. Unii chiar ar putea deveni clienți direct, mai ales dacă au nevoie de produsele sau serviciile tale urgent.
De asemenea, este o modalitate de a urca în poziții pe Google, obținând link-uri externe de calitate.
3 idei de care trebuie să ții cont când faci guest posts:
- Stabilește ce obiectiv vrei să atingi cu această tactică de marketing: să-ți crești lista de abonați, să-i inviți la un eveniment, să te promovezi ca o autoritate în domeniu etc.
- Fă un research pe site și vezi despre ce subiect de interes ai putea discuta în articolul de blog.
- Evită să vorbești despre informații generale și vino cu ceva unic și specific nișei tale. Doar așa vei atrage atenția și vei rămâne în mintea potențialilor clienți.
10. Marketing prin conținut
Pe lângă faptul că devii mai credibil și îți construiești o audiență caldă, prin content marketing ajuți oamenii să ajungă mai repede în stadiul de clienți. Această tactică de promovare are un rol extrem de important la începutul călătoriei consumatorului, când persoana vrea să identifice soluțiile la problema sa.
De asemenea, prin conținut te poți asigura că ajungi mai ușor pe prima pagină de google, dacă faci articole de blog SEO.
3 lucruri de care trebuie să ții cont dacă faci content marketing:
- Publică numai cele mai bune și calitative materiale și fii consecvent.
- Reutilizează cele mai bune titluri ale articolelor în reclamele PPC. Dacă un titlu a rezonat puternic cu cititorii tăi, o variantă optimizată a acestuia va rezona și cu alți potențiali cumpărători.
- Întreabă audiența ta ce tip de conținut i-ar ajuta cel mai mult și ce ar vrea să afle de la brandul tău. Astfel, vei ști de la bun început în ce direcție să mergi cu conținutul online.
11. Campanii cu influenceri sau micro-influenceri
Influencer marketing este peste tot. Iar dacă vrei să ai rezultate remarcabile la costuri bune cu această tehnică, trebuie să te asiguri că influencerii sunt autentici. Oamenii s-au săturat să nu se poată baza pe ceea ce văd și aud.
De aceea, ei caută persoane în care să aibă încredere și să le recomande produse și servicii cu adevărat de calitate. Nu doar pentru comisionul din vânzări.
În ultimii ani, multe branduri au apelat la promovare prin micro-influenceri, pentru că aceștia au audiențe mai implicate, cu o pasiune într-o anumită nișă.
Dacă vrei să implementezi în business promovare prin influenceri, iată 3 aspecte de care să ții cont:
- Apelează la influenceri autentici, care promovează produse doar dintr-o anumită nișă. Așa ai mai multe șanse să te remarci în audiența acestora.
- Creează briefuri creative. Odată ce contactezi mai mulți influenceri ca să te promoveze, implică-i în mod regulat, astfel încât să rămână conectați și entuziasmați cu proiectul tău.
- Încurajează-i să folosească #hashtag-urile brandului tău. Aceasta este o etapă esențială în brandingul afacerii tale.
12. Giveaways și concursuri
Giveaway-urile stârnesc multe emoțiile umane de bază și încurajează oamenii ”să-și încerce norocul”. Consumatorii vor să simtă împlinire, emoții de fericire și să câștige ceva instantaneu, fără să depună foarte mult efort. De aceea această tactică de marketing funcționează foarte bine.
Acest tip de promovare oferă mai multe beneficii pentru branduri, inclusiv:
– Construirea unei comunități
– Brand Awareness
– Creșterea vânzărilor și a abonaților
3 strategii pe care să le aplici în concursuri:
- Începe cu un obiectiv concret: brand awareness, creșterea comunității, creșterea numărului de abonați. Care este principalul lucru pe care vrei să-l realizezi?
- Setează un deadline fix la campanie. Oferă consumatorilor o dată de început și de sfârșit, inclusiv o oră exactă, cum ar fi 23:59 PM.
Acest lucru creează scarcity și stârnește FOMO (fear of missing out). Iar oamenii acționează mult mai repede când există un deadline.
- Planifică o strategie de promovare: unde promovezi giveaway-ul și cât de des, cum alegi câștigătorul și care este mesajul principal pe care vrei să-l transmiți în cadrul campaniei.
13. Programe de loializare bazate pe recomandări
O altă metodă eficientă de marketing e să obții promovare gratuită de la clienții tăi cei mai fideli și să-i compensezi pentru fiecare recomandare. Pe lângă faptul că creezi o legătură mai strânsă cu clienții actuali, tot aceștia îți pot aduce oameni predispuși să devină clienți.
3 tactici prin care poți obține recomandări:
- Oferă un discount clienților care te-au recomandat familiei, prietenilor sau cunoștințelor.
- Creează un sistem tip gift card, pe care un client existent îl poate face cadou cuiva drag, iar dacă acesta va fi mulțumit de produsele sau serviciile tale, șansele să revină vor crește exponențial.
- Implementează un sistem de recompense în funcție de câte leaduri devin clienți – cu cât un client aduce mai multe persoane ce devin clienți la rândul lor, cu atât recompensa este mai valoroasă.
14. Marketing prin afiliere
Pe scurt, marketingul afiliat este un tip de promovare, care permite afiliaților să câștige un comision din vânzări, în schimbul promovării produselor sau serviciilor unei afaceri pe propria platformă.
Marketingul afiliat s-a răspândit pe o gamă largă de canale, inclusiv bloguri și social media. Scopul final al afiliaților este să îndemne publicul să se aboneze sau să cumpere produse / servicii de la brandul tău.
Ce ai de făcut ca să te promovezi prin marketing prin afiliere?
- Selectează afiliații potriviți
Word-of-mouth este încă un instrument de marketing eficient. De aceea trebuie să selectezi cu grijă afiliații, ca să vezi dacă rezonează cu misiunea și valorile brandului tău.
- Creează coduri de reducere personalizate prin fiecare afiliat
Potrivit statisticilor, 60% dintre cumpărătorii online din întreaga lume caută în mod activ coduri de reducere înainte de a cumpăra dintr-un magazin online. Având în vedere situația economică actuală, economisirea a devenit o prioritate.
- Stabilește o relație unită cu afiliații și măsoară performanța fiecăruia, ca să vezi ce poți îmbunătăți.
De ce este important să alegi canalul potrivit pentru afacerea ta?
1. Care este publicul tău țintă?
Acum că ai aflat canalele de promovare și tacticile potrivite pentru fiecare, trebuie să alegi care metode sunt mai potrivite pentru afacerea și audiența ta. Amintește-ți că fiecare business este diferit și vizează anumite nevoi ale clienților. De aceea, nu toate se aplică specific afacerii tale, ci trebuie să te limitezi doar la cele mai adecvate, din 2 puncte de vedere:
Fie trimiți un chestionar clienților deja existenți, sau faci un research amănunțit, ca să înțelegi mai bine audiența și cererile lor. Asta te va ajuta la cunoașterea platformelor online pe care le folosesc, tipul de conținut sau site-urile preferate.
2. De ce buget actual dispui
Poți face marketing online gratuit. Cu toate acestea, necesită mult timp ca să vezi rezultate și, de obicei, acestea sunt mai mici decât la promovarea plătită. Doar că pentru cea plătită, ai nevoie de resurse constante, dedicate pentru promovare.
De aceea, este esențial să înțelegi costurile implicate atunci când alegi o modalitate de promovare. Și să alegi metodele pe care ți le permiți cu bugetul actual. În timp, vei putea adăuga și alte canale de marketing după ce îți poți crește bugetul.
Un lucru este cert: ai atât de multe opțiuni la dispoziție, pe care le poți combina. Nu trebuie să te limitezi doar la un canal de digital marketing, ci poți crea o strategie care le implică pe cele mai potrivite business-ului tău, audienței tale și bugetului.
Cum creezi o strategie de marketing eficientă, care chiar aduce rezultate? Despre asta vorbim în checklist-ul nostru gratuit, cu 70 de strategii de marketing testate și validate, care se aplică oricărui tip de business eCommerce. Descarcă-l acum și crește-ți vânzările în afacere, fără să irosești bugetul pe strategii ineficiente!