Audit de Marketing – Ce este, de ce ai nevoie de unul și când să îl soliciți?

Audit de Marketing – Ce este, de ce ai nevoie de unul și când să îl soliciți?

Suntem foarte siguri că ai mai auzit de acest termen – Audit de marketing. Este un termen destul de popular în rândul marketerilor, dar și în rândul antreprenorilor care au deschidere în zona tehnologie/ marketing online.  

Cu toate astea, mulți dintre aceștia, nu știu ce este cu adevărat un audit digital, de ce au nevoie de unul, care sunt tipurile și mai ales, când să solicite un astfel de audit. 

Pentru asta, am decis să scriem acest articol pentru ca răspunde într-un mod cât mai simplu și pe înțelesul tuturor la aceste lucruri. 

Hai să-i dăm drumul! 

Ce este un Audit de marketing?

Auditul de marketing (sau digital) este o analiză detaliată a eforturilor de marketing ale unei companii, care vizează să identifice zonele de putere și de slăbiciune ale strategiei de marketing digital actuale. 

Acesta detaliază în principal execuția și rezultatele, mai degrabă decât să descrie strategia sau planurile. 

Este dificil să stabilești KPIs realizabili și realiști fără a avea o bună înțelegere a indicatorilor de performanță pe fiecare canal digital.

Auditul are ca scop să răspundă la întrebarea „cum se desfășoară lucrurile cu marketingul nostru digital?”, să identifice oportunități de optimizare și să stabilească un plan de acțiune modular pentru a crește performanța. 

Cum te ajută un Audit de marketing să-ți crești profiturile și implicit vânzările?

Ideea de bază este una simplă – trebuie mai întâi să cunoști problema, iar mai apoi să vii cu rezolvarea/ soluția.

Un audit de marketing digital te poate ajuta să-ți crești profiturile și implicit vânzările, prin identificarea și ulterior, eliminarea problemelor care împiedică performanța campaniilor de marketing. 

În funcție de tipul de audit pe care vrei să-l soliciți (vom detalia mai multe in acest articol), poți vedea în detaliu cum performează respectivul canal de marketing. 

În urma acestuia, se va putea crea o strategie de marketing realistă și complexă a afacerii tale, cu ajutorul căreia să poți atinge obiectivele pe care ți le dorești.

Când să soliciți un Audit de marketing?

Există mai multe momente și motive când ar trebui să soliciți un Audit de marketing, mai jos am identificat câteva exemple generale:

  • Atunci când vrei să schimbi sau să-ți îmbunătățești strategia/planul de marketing actual. 
  • Sunt anumite canale de marketing care nu performează 
  • Vrei să-ți mărești/dezvolți departamentul de marketing
  • Vrei să-ți cunoști mai bine potențialul și ariile businessului
  • Începi colaborarea cu o nouă agenție de marketing
  • Ai în plan creșterea sau adaptare bugetelor de marketing
  • Ești la începutul unui an sau trimestru nou
  • Vrei să te asiguri că utilizezi tehnologiile ideale pentru afacerea ta

După cum vezi, nu există un anumit moment general valabil pentru toți antreprenorii. 

Important este să urmărești atent punctul în care se află business-ul tău și să soliciți un audit, ori de câte ori este necesară evaluarea poziției față de mediul intern și extern. 

Care sunt cele mai întâlnite tipuri de Audit de marketing?

Acum că am identificat împreună acest termen, hai să vorbim și despre tipurile de Audit de marketing pe care le poți solicita.

Ca să fie mai simplu și pentru că, fiecare agenție de marketing are propriul stil de a aborda un Audit de marketing, am decis să detaliem mai jos tipurile din experiența noastră de până acum oferită clienților noștri. 

Mai jos, vom evidenția în linii mari pașii și modul de lucru pe care noi îl urmăm atunci când un client ne solicită un anumit tip de audit. 

Customer Journey Audit (Audit pentru călătoria clientului)

Customer Journey Audit este o analiză a experienței clienților cu brandul sau compania ta.

Mai exact, este un proces prin care se examinează etapele prin care clienții interacționează cu compania ta, de la prima interacțiune până la cumpărare și post-vânzare. 

Scopul acestui audit este de a identifica punctele forte și punctele slabe ale experienței clienților tăi și de a găsi modalități de a o îmbunătăți.

Acest Audit este important pentru că, ajută la înțelegerea nevoilor și dorințelor clienților și identificarea barierelor de conversie.

Odată aflate, aceste lucruri și optimizarea lor, pot duce la creșterea satisfacției clienților, loialității, dar și a vânzărilor.

În acest Audit, analizăm mai multe elemente precum:

  • Maparea pașilor din parcursul cumpărătorului actual

Acest lucru înseamnă că sunt analizate acțiunile tale actuale la fiecare dintre cei 7 pași din parcursul cumpărătorului:

  1. Identificare
  2. Atragere 
  3. Abonare 
  4. Activare 
  5. Monetizare
  6. Creșterea Valorii 
  7. Recomandări
  • Analiza arhitecturi canalului care susține parcursul cumpărătorului 

În această etapă, se vor analiza infrastructura de funnel care susține buyer journey-ul  – 

  1. campanii publicitare
  2. pagini de destinație
  3. Bannere
  4. Email-uri etc. 
  • Listarea a 7 acțiuni/strategii care pot fi făcute la fiecare pas

Odată ce am identificat elementele de mai sus, intrăm în zona de acțiune. 

Mai exact, prioritizăm strategiile, concentrându-ne pe implementarea  primelor 3 care au un impact mai ridicat.

Totodată, pentru fiecare dintre cele 3 strategii alese la fiecare pas din parcursul cumpărătorului, vom descrie planul, inclusiv resursele necesare și pași de implementare.

Important este ca la final să ai o imagine completă, dar și un plan concret cu soluții de implementat când vorbim de călătoria clientului în afacerea ta. 

Audit Digital pentru site/ shop (inclusiv SEO)

Audit de marketing - customer journey

Acesta este cele mai solicitat Audit de marketing atât la noi, cât și în alte agenții. 

De ce spunem asta? Sunt foarte multe business-uri care pun accent pe site/shop și care vor să-și adapteze conținutul din punct de vedere SEO. 

Totodată, am întâlnit și afaceri cu un buget limitat de promovare (Ads), care aleg să investească mai mult în zona organică și într-o experiență mai bună de cumpărare a clientului pe site. 

Într-un astfel de Audit, analizăm:

Viteza de încărcare a site-ului, atât pe desktop, cât și pe mobi

Accesibilitatea/ Indexabilitatea

  • erori 404
  • redirecționări incomplete
  • verificare sitemap

Factori de rankare on site

  • analiză cuvinte cheie și recomandări (analizăm cuvintele cheie din site și identificăm anumite cuvinte cheie cu volum mare de căutare, cu scopul de a aduce mai mulți vizitatori pe site)
  • meta titluri
  • meta descrieri
  • tag-uri H1 – H3
  • linkuri interne
  • Alt text și conținut imagini 
  • conținut texte din punct de vedere SEO
  • structură site 

Factori de rankare off site

  • analiză backlinkuri: cantitate și calitate
  • analiză prezență în Social Media
  • analiză Google My Business (dacă există)
  • analiză a 3 competitor direcți

Legat de partea de SEO, se poate merge mai în detaliu și putem analiza următorii factori:

audit de marketing - seo

Keyword Audit 

Realizăm o analiză completă a cuvintelor deja existente și se recomandăm implementarea cuvintelor cheie care au potențial.  

Securitatea site-ului 

Ne asigurăm de implementarea certificatului de securitate SSL, adresele de email și totodată, identificăm eventualele probleme de securitate existente. 

Analiza competiției 

În cazul acesta, analizăm principalii competitori ca și mărime (apropiați) de business-ul clientului și urmărim atent factori, precum:

  • Funcționalitățile site-ului
  • Structura site-ului
  • UI/UX (din punct de vedere al unui potențial user/client)
  • Buyer Journey – pașii în care sunt înrolați potențialii clienți în procesul de achiziție 

Prioritizarea recomandărilor

După ce am extras informațiile necesare, prioritizăm acțiunile de implementare în funcție de anumiți parametrii – timeline, buget, pain points (cât de gravă sau mai puțin gravă este problema și cât de ușor/mai puțin ușor sunt soluțiile de implementat)

Audit pentru Google și Facebook Ads

audit de marketing - facebook si google ads

După cum reiese și din nume, un audit de Google Ads sau Facebook Ads reprezintă o evaluare a performanței campaniilor publicitare pe aceste platforme. 

Acest audit evaluează aspecte precum cheltuielile, eficiența anunțurilor, publicul vizat, țintele de conversie și altele.

Primul pas, este de a analiza, atât pentru Google cât și pentru Facebook, care sunt obiectivele de business și marketing ale clientului. 

Facem asta deoarece,  pentru multe afaceri, acele canale reprezintă principala sursă de venit/cash-flow. 

Cu alte cuvinte, aceste canale sunt foarte importante pentru întreținerea business-ului, dar și pentru scalarea acestuia. 

Intrând mai în detaliu, pentru un Audit de Facebook Ads, analizăm următoarele

Analizarea setărilor la nivel de cont și Business Manager

Acest lucru este important deoarece setările incorecte pot duce la o performanță scăzută a campaniilor și la cheltuieli inutile. 

Analiza de tracking

În timpul unui astfel de audit, se verifică dacă pixelii de urmărire și evenimentele sunt configurate corect, iar setările pentru iOS sunt optimizate. 

Analiza campaniilor, ad-seturilor și landing pages

În baza informațiilor de tracking, se poate face o analiză a campaniilor, ad-seturilor și a ad-urilor în sine.

Totodată, în analiză includem și structura acestora, obiectivele setata, alocarea bugetelor, scalarea și multe altele. 

De asemenea, se analizează paginile unde duc ad-urile și se verifică funcționarea linkurilor, precum și elementele de UI/UX de pe aceste pagini.  

Pe baza acestei analize, se fac concluzii și se creionează un plan de acțiune pentru a îmbunătăți performanța campaniilor.

Pentru un Audit de Google Ads, procesul este oarecum asemănător ca la cel de Facebook Ads. Totuși, sunt anumite particularități pe care le are platforma și anume:

Analiza de tracking 

Aici, includem verificarea codurilor de conversie și remarketing, conectarea cu Google Analytics UA sau GA4 și analizarea datelor furnizate pentru a verifica acuratețea și corectitudinea acestora. 

Astfel, putem avea o imagine de ansamblu și un foarte bun punct de plecare pentru următoarele analize. 

Analiza de campanii, keywords, ad-groups, landing pages

Mergând mai departe, se analizează campaniile, ad-grupurile, cuvintele cheie (negative, care performează sau nu, oportunități și quality score)

Totodată, ne uităm și la elementele care alcătuiesc anunțurile (respectarea regulilor Google, structura, calitatea copy-ului și extensiile de anunț), iar ulterior se verifică pagina de destinație (landing page-ul) unde duc anunțurile (intră în analiză și funcționalitatea link-urilor și elementele UI/UX).

Ca și în cazul auditului de Facebook Ads, se realizează concluziile și se creionează un plan de acțiune pentru a îmbunătăți performanța campaniilor pentru Google Ads. 

Audit de UI/UX (User interface și User Experience)

Audit de marketing - Ui si UX

Acest audit este o analiză completă care detaliază interfața și experiența utilizatorului cu magazinul online (eCommerce) sau a site-ului de prezentare.

Acest audit evaluează aspecte precum: accesibilitatea, ergonomia, eficiența și satisfacția utilizatorilor. 

Rolul acestui audit este de a ajuta la identificarea problemelor și oportunităților de îmbunătățire a experienței utilizatorilor atât pe desktop cât și pe mobil, ceea ce poate conduce la o creștere a traficului, conversiilor și satisfacției clienților. 

În cazul nostru, în auditul UI/UX analizăm cum utilizatorii interacționează cu site-ul și cum se simt utilizându-l. 

Pe scurt, iată ce verificăm: 

  • elementele cheie de usability pentru a vedea dacă sunt ușor de utilizat 
  • navigarea pe site pentru a vedea dacă sunt ușor de găsit informațiile dorite 
  • structura și design-ul site-ului pentru a vedea dacă este atractiv și intuitiv 
  • modul în care sunt comunicate elementele de branding pentru a vedea dacă sunt eficiente 
  • analiza paginilor cheie cum ar fi Homepage, Despre noi, Servicii și Contact pentru a vedea dacă oferă o experiență bună utilizatorului.

Audit de Email Marketing

audit de marketing - email marketing

Din perspectiva multor marketeri, email marketingul reprezintă (încă) cel mai personal canal de comunicare din sfera marketingului online. 

Pe scurt, într-un Audit de marketing pentru email sunt analizate aspecte precum engagementul, conținutul, lista și segmentare a contactelor, dar și elemente tehnice care țin de platforma de trimitere a emailurilor.  

Scopul acestui audit este cel de a identifica problemele și oportunitățile din campania ta de email marketing și să oferim recomandări pentru a îmbunătăți performanța și a crește lista de abonați. 

Un audit de email marketing poate contribui la creșterea ratelor de deschidere, click-uri și conversie, precum și la segmentarea mai eficientă a listei de adrese de email și personalizarea conținutului.

Un audit de email marketing poate include următoarele puncte: 

  • Auditul performanței, care analizează indicatorii cheie de performanță pentru a determina sănătatea generală a campaniei. (Open rate, Click rate, Bounce rate, etc.)
  • Auditul livrabilității, care evaluează ratele de livrare pentru a determina dacă email-urile ajung la abonați. Aici, se analizează informații tehnice precum IP adress, backlisting etc. 
  • Auditul designului, care se concentrează asupra designului general al email-urilor pentru a asigura consistența și eficacitatea acestora. Aici, se analizează elemente care țin de branding, font, bannere etc. 
  • Auditul din punct de vedere al codului, în care se verifică anumite particularități ale email-ului pentru a se asigura că se afișează bine pe diferite platforme (Gmail, Yahoo, Outlook)
  • Auditul conformității, care asigură că email-urile sunt conforme cu regulile și practicile recomandate pentru a proteja securitatea și confidențialitatea abonaților. 
  • Auditul automatizării, care examinează diferite secvențe de email care se trimit automat (ex – emailul de confirmare abonare, coș abandonat etc.)

Concluzii 

Iată-ne ajunși și la final, sperăm că acest articol te-a ajutat să înțelegi mai bine importanța unui Audit de marketing, tipurile de audit, dar și “momentele din business” când merită să soliciți o astfel de analiză. 

Așa cum spuneam și mai sus, am inclus în acest articol elementele de bază care compun fiecare tip de audit, ca să poți vedea parcursul și rezultatul acestora după analiză. 

Cu toate acestea, sunt anumite particularități care țin de fiecare business în parte. 

Dacă ai un magazin online și simți că a venit momentul să faci un anumit audit (din acest articol), atunci noi te putem ajuta. 

În funcție de auditul ales, te putem ajuta să ai o imagine de ansamblu a punctului în care se află business-ul/ canalul tău și totodată venim cu recomandări/soluții concrete și aplicabile pentru problemele întâmpinate. 

Mai multe detalii poți afla aici

image

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *